Overslaan en naar de inhoud gaan

Structuurvisie: wonen in Westelijk Havengebied

Structuurvisie: wonen in Westelijke Havengebied

Amsterdam wil de komende dertig jaar 70.000 woningen in de stad bijbouwen. Tussen een kleine twintig tot bijna dertig procent van die productie moet gestalte krijgen in het Westelijk Havengebied binnen de ring A10. Zo blijkt uit de Ontwerp Structuurvisie. Verder voorziet de gemeente een uitbreiding van het centrumgebied. Aan de woonwijken in de buurt van de ringweg of aan het IJ worden winkels, bedrijfjes en hotels toegevoegd.

Wethouder Van Poelgeest van Ruimtelijke Ordening wil bouwen aan een economisch sterke en duurzame metropool. “Momenteel zitten we in economisch zwaar weer. Dat is een reden te meer om juist nu ambitie te tonen. Zodra betere tijden terugkeren, weten we precies wat we willen.”

De eerste keuze betreft een andere toekomst voor het havengebied binnen de ring. De Dienst Ruimtelijke Ordening heeft diverse toekomstscenario’s uitgewerkt waarin in meer of mindere mate de havenindustrie wordt gemengd met wonen en werken. In het minimale scenario gaan de bestaande bedrijven schoner en stiller werken, en worden alleen de bedrijven verplaatst die daaraan niet kunnen voldoen. Dan kan ruimte ontstaan voor de bouw van 13.000 woningen. Als alle overlastgevende bedrijven worden uitgeplaatst richting de Wijkermeerpolder of de Houtrakpolder en het hele havengebied ondergaat een gedaantewisseling, dan is de bouw van 19.000 woningen mogelijk.

Andere bouwlocaties moeten onder meer worden gevonden aan de Noordoostelijke IJ-oever, door toevoeging van woningen aan het werkgebied Amstel III, transformatie van de Gooiseweg van Amstelstation tot Gaasperdam en hoogbouw rond de stations aan de Zuidflank. Bij uitbreiding van de woningvoorraad met 70.000 woningen zal Amsterdam rond 2040 tussen de 850.000 en 900.000 inwoners tellen.

Maar het gaat volgens Van Poelgeest niet alleen om meer woningen. Amsterdam moet er ook voor zorgen dat de juiste woningen op de juiste plek komen te staan. Een steeds groter deel van de stad leent zich volgens hem voor het ontwikkelen van stedelijke woonmilieus. Met een grote bebouwingsintensiteit, appartementen en een menging van functies. De regio leent zich beter voor suburbaan wonen. Voor iemand die een woning zoekt in Amsterdam-Zuidoost is Almere een alternatief. Voor bewoners van Nieuw-West is Zaanstad ook een optie.

Uitbreiding van de stad vraagt om meer voorzieningen. De plannenmakers verwachten een behoefte aan 330.000 m2 nieuwe maatschappelijke voorzieningen. Ook moet de ontsluiting van de stad aanzienlijk verbeterd. Een economisch gezonde stad kan niet zonder hoogwaardig openbaar vervoer richting Zaanstad, Schiphol en Almere. De Ringlijn zal via Noord aansluiten op de Noord/Zuid-lijn. [BP]

Trefwoorden