Huurders van een pand aan de Rijswijkstraat in Amsterdam krijgen gemiddeld 500 euro terug over de servicekosten die zij in 2017 betaalden. Dat blijkt volgens de Stichting !WOON uit een twintigtal uitspraken die huurders ontvingen. Voor dertig andere huurders is de uitspraak nog onderweg. De uitspraken zijn nog niet definitief, de verhuurder kan nog in verzet of beroep. De uitspraken zijn gericht aan toenmalig eigenaar Clever Real Estate. Camelot is de beheerder en tevens aandeelhouder van deze eigenaar.
De verlaging van de servicekosten geldt alleen voor huurders die tijdig een procedure zijn gestart bij de Huurcommissie. Wie dat niet heeft gedaan krijgt niets terug. De termijn om de afrekening van 2017 ter discussie te stellen is namelijk inmiddels verlopen. De uitspraak is in lijn met eerdere uitspraken over 2018. !WOON wijst er op dat de nieuwe eigenaar van het pand - een woonfonds van belegger Patrizia - zo redelijk was om na overleg met !WOON en de bewoners de afrekening voor alle huurders in het pand voor 2018 bij te stellen. Clever Real Estate verkoos om diezelfde correctie niet toe te passen voor 2017. Gevolg is daarvan dat een groot deel van de huurders geen cent zullen terugzien van de teveel betaalde servicekosten. !WOON schat in dat dit geldt voor zo'n 90 procent van de huurders.
Het Gerechtshof veroordeelde Clever Real Estate eerder ook al wegens het berekenen van te hoge huren in hetzelfde pand. Huurders bleken vanaf de transformatie in 2014 elke maand 240 euro te veel te hebben betaald aan beheerder Camelot, zo luidde de uitkomst van een slepende juridische procedure. Recent besloot de Vereniging Leegstandbeheerders Nederland (VLBN) het lidmaatschap van Camelot voor onbepaalde tijd op te schorten. Camelot werd daarbij opgeroepen de eigen werkwijze tegen het licht te houden en aan te passen.