Volendam bouwt stug door

Goedkoper wonen
Volendam bouwt stug door

Ontwikkelaars kampen met afzetproblemen. Maar niet in Volendam. Nieuwbouwkoopwoningen in de nieuwe wijk Broeckgouw gaan vlot van de hand. “Volendammers willen bij toch het liefst bij elkaar wonen,” zegt directeur Paul Klouwer van KBK Bouwgroep.

De bebouwing van het open gebied tussen Edam en Volendam was jarenlang onderwerp van discussie. Milieugroepen en inwoners van Edam streden voor behoud van de klassieke polder pal achter de dijk van het Markermeer. “Het gebrek aan nieuwbouwlocaties heeft de afgelopen jaren gezorgd voor lange wachtlijsten. Zo’n 2500 jongeren hebben bij de gemeente gemeld belangstelling te hebben voor een starterswoning,” aldus mededirecteur Wim Visscher.

Na een Europese aanbesteding mocht KBK de eerste bouwfases met in totaal 263 koopwoningen realiseren. De bouw vordert gestaag. “Een instapmodel kost 180.000 euro. Verkoop was geen probleem. Eigenlijk waren de woningen in twee avonden uitverkocht,” benadrukt Klouwer. De economische malaise lijkt geen vat te krijgen op de bouwstroom. Ook van de allerjongste bouwfase van 59 woningen, te bouwen door het eveneens Volendamse HSB, was dit najaar het merendeel direct verkocht.

In Broeckgouw is ruimte voor de bouw van 1200 woningen. Ruim duizend daarvan zijn bestemd voor de koopsector. Ook worden er 150 sociale huurwoningen gebouwd, specifiek voor ouderen. Daarnaast krijgt de nieuwe wijk een school, een supermarkt en een sportaccommodatie.

Het wordt een groene, kindvriendelijke, autoluwe wijk. Bij de meeste woningen hoort een eigen parkeerplek. “Bezoekers parkeren aan de buitenzijde van de wijk en voor de bewoners wordt het parkeren gebundeld. In zogeheten parkeerkoffers: bescheiden parkeerpleintjes op het maaiveld met daaronder een parkeerkelder. Op die manier hebben we op vier locaties in totaal 152 parkeerplekken beschikbaar,” zegt Klouwer.

Ook ongebruikelijk: de gemeente Edam-Volendam treedt zelf op als gebiedsontwikkelaar. De gemeente heeft daar indertijd bewust voor gekozen, weet Visscher. Ze heeft dat gedaan om de toegankelijkheid van de wijk voor jonge starters te kunnen garanderen. Visscher: “Vanwege de stagnerende bouwproductie ondervindt deze aanpak veel interesse van andere gemeenten. Kortgeleden hadden we de gemeente Emmen nog op bezoek. Juist door onze specifieke omstandigheden is het risico gering. En kan de gemeente zich deze werkwijze permitteren.”