Booz&Company: 2 miljoen stedelijke winkelmeters verdwijnen

16.04.13
Booz&Company: 2 miljoen stedelijke winkelmeters verdwijnen

In stedelijke gebieden verdwijnt de komende zeven jaar naar schatting twee miljoen vierkante meter winkeloppervlak, zo heeft advieskantoor Booz&Company becijferd. Belangrijkste oorzaak is de overstap op internetwinkelen.
Volgens de op verzoek van het Financieele Dagblad gemaakte analyse verdwijnt 17 procent van de totale winkeloppervlakte. Booz voorziet in allerlei marktsegmenten een sterke teruggang van het klassieke winkelaanbod. Zo zal het aandeel online kledingverkopen stijgen van ruim 5 procent nu, naar circa een kwart in 2020. Elektronica en huishoudelijke apparaten worden binnen tien jaar voor veertig procent via internet verkocht. Kleinere winkelketens en kleine winkels zullen het eerste slachtoffer worden van dalende verkopen in winkelstraten.
Booz voorziet ook nieuwe trends. Fabrikanten zullen meer showrooms in stadscentra openen. Door het verdwijnen van winkels komt er meer ruimte voor amusement en horeca. Ook zullen naar verwachting meer bewoners naar binnensteden terugkeren.

NUL20 nieuws

Laatste nummer

AEDES NIEUWS