Eigen Haard heeft bij het renovatie van woningen aan de Van Heuven Goedhartlaan, de Jeanne d’Arcflat in Kostverloren en de Aquariusflat aan de Watercirkel in Amstelveen de klachten van huurders onvoldoende serieus genomen. Dat is één van de conclusies uit een onderzoek van bureau Atrivé naar de relatie tussen huurders van Eigen Haard en hun woningcorporatie.
Atrivé heeft in opdracht van de gemeente, corporatie en de Bewonersraad Amstelveen twee onderzoeken uitgevoerd. In een eerder gepubliceerd rapport werd al duidelijk dat klachtenafhandeling, kwaliteit van dienstverlening en het samenspel tussen corporatie, huurders en gemeente om verbetering vroeg. In het vorige week gepubliceerde tweede rapport wordt daar dieper op ingegaan. Daar komt ook de lange voorgeschiedenis van aanhoudende klachten van bewoners ter sprake. Klachten over bijvoorbeeld achterstallig onderhoud en hardnekkige problemen met vocht, tocht, schimmel, kou, geurtjes en gesuis werden lage tijd genegeerd. Klachten waarvan door Eigen Haard werd beloofd dat ze zouden worden opgelost, maar waar volgens bewoners weinig van te merken was.
Volgens het onderzoeksbureau maken meerdere vertrouwenskwesties handelen op korte termijn nodig. Tussen beide partijen is, zo schrijven de onderzoekers, sprake van wantrouwen, achterdocht, boosheid, strijd, wederzijdse beschuldiging en vooral onbegrip. Wethouder Rob Ellermeijer bevestigt de noodzaak van verbetermaatregelen. “Het geschetste beeld van het tweede onderzoek geeft vooral de ernst van de situatie van toen aan”, aldus de wethouder.
Eigen Haard geeft toe dat in Amstelveen de situatie uit de hand is gelopen. En heeft de eigen handelwijze inmiddels aangepast. “We hebben de aangedragen verbeterpunten uit het eerste onderzoek over onze werkwijze en de communicatie richting bewoners opgepakt. De eerste verbeteringen zijn zichtbaar”, aldus bestuursvoorzitter Bert Halm.