Terwijl in Amsterdam het fietsparkeren tot een echte kwestie lijkt uit te groeien, is de fiets volgens de Rotterdamse ontwerpers Stefan Bendiks en Aglalée Degros toch echt dé oplossing voor stedelijke verkeersproblemen, inclusief files, lawaai, vervuiling en ruimtegebrek. En het is nog gezond ook.
De oprichters van Artgineering presenteren in het handboek Fietsinfrastructuur hun visie op fietsend Nederland in de 21-ste eeuw. Om te beginnen stellen zij voor om naar analogie van autowegen ook fietssnelwegen aan te leggen. De auteurs beschrijven waaraan deze 'velostrada's' moeten voldoen en waar ze het beste zouden kunnen worden aangelegd. Met de aanleg is overigens al een start gemaakt.
Maar daar blijft het niet bij, want nieuwe fietsvoorzieningen leiden tot nieuwe sociaal-economische ontwikkelingen langs de routes (zoals de autowegen ooit suburbanisatie tot stand hielpen brengen). De ontwerpuitdaging gaat dus een flink stuk verder dan alleen verkeerstechniek.
Aan de hand van tien voorbeelden onderzoeken Bendiks en Degros acht criteria voor fietsinfrastructuur, zoals veiligheid, comfort en beleving. Wie dacht alles al te weten komt hier echt bedrogen uit. Na interviews met ontwerpers en betrokkenen laten ze nog een flinke lijst complementaire innovaties de revue passeren, vanaf de mobiele fietsenstalling tot de verplichte fietsdrager voor taxi’s.
Een boek voor (stedelijk) ontwerpers, niet voor gewone stervelingen.
Fietsinfrastructuur, Stefan Bendiks en Aglaée Degros, nai010 uitgevers Rotterdam, paperback, 193 pagina’s, ISBN 97862080515, €34,50
Tweetalig (N/E)