Woningbouwprojecten die snel productie kunnen opleveren gaan voor. Zo is er extra aandacht voor de ontwikkeling van het Zeeburgereiland. Op IJburg verschuift de aanleg van Strandeiland en Buiteneiland en wordt de ontwikkeling van het Midden- en Centrumeiland vertraagd. Ook in stadsdeel Noord verschuift de aandacht. Op het Shell-terrein kunnen tot 2010 twaalfhonderd woningen verrijzen en dat gaat ten koste van de rest van de Noordelijke IJ-oever en het centrumgebied. In Noord verschuift de helft van de voorgenomen productie van zesduizend woningen naar een later moment.
Bouw van nog 1 miljoen vierkante meter kantoor niet meer te stoppen |
De gewijzigde planning heeft geen gevolgen voor het college-akkoord. Wethouder Stadig acht de bouw van zestienduizend woningen tot en met 2006 nog steeds mogelijk. Voor grote en kleine projecten met in totaal 18.500 woningen is het ‘point of no return’ inmiddels gepasseerd.
Rijdende trein
Het college toont zich bezorgd over het blijvende overschot aan plannen voor kantoren. Er is weliswaar sprake van uitstel van kantoorbouw aan de Oude Haagseweg en de tweede fase Riekerpolder, maar in het basis- en middensegment is een uitbreiding met een kleine miljoen vierkante meter niet meer te keren, terwijl er al een overschot van 276 duizend vierkante meter kantoorvloer is. In het topsegment wordt bovendien nog eens 185.500 vierkante meter gerealiseerd. Aanscherping van het huidige uitgiftebeleid is daarom noodzakelijk. Bij alle plannen voor kantoorontwikkeling waarover nog geen definitieve afspraken zijn gemaakt met klanten of ontwikkelaars, wordt terughoudend gereageerd. De gemeente verleent geen medewerking aan bouwen voor de markt. En er worden alleen uitwerkingsplannen gemaakt, wanneer er klanten komen die zich nergens anders in de Amsterdamse regio willen vestigen.
Het aangepaste investeringsprogramma maakt ook duidelijk dat de centrale stad voor een groot aantal infrastructurele projecten nog de nodige dekking moet zien te vinden. In het bijzonder voor IJburg. In de financiering van de tweede fase van de IJ-tram, de aansluiting van het eilandenrijk op A1/A9 en de doortrekking van de Zuidtangent is nog niet voorzien.
De vertraging van de gronduitgifte en dalende grondopbrengsten hebben ingrijpende gevolgen voor de financiële positie van het Ontwikkelingsbedrijf. De opbrengsten kunnen 278 miljoen euro lager uitvallen dan eerder aangenomen. Dat zal gemeentebreed voelbaar zijn.
Bert Pots