De A10-West in Amsterdam moet wijken voor woningen, vindt GroenLinks. Afwaardering van het westelijk deel van de Ringweg tot stadsstraat biedt mogelijkheden voor de bouw van duizenden betaalbare woningen.
Het is één van de opvallende bouwlocaties die GroenLinks-leider Jesse Klaver voorstelt om de woningnood te verhelpen. De gemeenteraadsfractie van GroenLinks heeft maandag een voorstel ingediend om te onderzoeken hoe er woningen gebouwd kunnen worden op de plek waar nu nog een achtbaans-snelweg ligt. “Er is een groot tekort aan woningen in heel Nederland en in Amsterdam in het bijzonder. Radicale keuzes zijn nodig om deze nationale wooncrisis te bezweren”, aldus Klaver.
Volgens GroenLinks is de A10-West een perfecte kandidaat. Doorgaand verkeer op deze snelweg zorgt voor luchtvervuiling, geluidsoverlast en een brute scheiding tussen verschillende stadsdelen in Amsterdam. Terwijl veel verkeer het asfalt niet eens gebruikt om in Amsterdam te komen, maar als doorgaande weg naar een andere bestemming. Die functie kan volgens Klaver prima worden overgenomen door de combinatie A5-A9.
Het pleidooi voor de ombouw van de Ringweg komt niet geheel onverwacht. Drie jaar geleden werden in het coalitieakkoord afspraken gemaakt over een dergelijk onderzoek, ook om Nieuw-West beter te verbinden met de rest van de stad. En zo de scheidslijn tussen binnen en buiten de Ring te slechten.