Verhuurmedewerkers van Vesteda worden steeds vaker geconfronteerd met omkooppogingen of bedreigingen via sociale media door kandidaat-huurders. Mensen die zich daaraan schuldig maken komen niet meer aanmerking voor een woning, zo laat de verhuurder via haar website weten.
Volgens Vesteda zorgt de krappe huurmarkt voor steeds meer excessen in huurdersgedrag. Steeds vaker bieden woningzoekenden geld om voorrang te krijgen. Soms wel tot vijfduizend euro per keer. Daarnaast circuleren namen en e-mailadressen van verhuurmedewerkers in besloten app-groepen en op sociale media met de oproep hen rechtstreeks te benaderen voor een huurwoning. Ook worden medewerkers via social media persoonlijk benaderd en onder druk gezet om een woning te verhuren. Vesteda heeft besloten het contact met dergelijke kandidaat-huurders stop te zetten. Ook wordt ongewenst huurdersgedrag intern geregistreerd.
Eerder al werd het vertrekkende huurders onmogelijk gemaakt om zelf een opvolger voor te dragen. Deze wijziging werd doorgevoerd om het vragen van hoge overnamesommen en sleutelgeld tegen te gaan. Vesteda ontvangt maandelijks zo’n 10.000 reacties op een aanbod landelijk van vierhonderd huurwoningen in het middensegment en de vrije sector. In Amsterdam ligt het aantal reacties per woning vaak nog veel hoger. De verhuurder hanteert geen wachtlijsten, maar selecteert op basis van inkomen, startdatum, huishoudsamenstelling en de levering van de benodigde documenten.