De stad en de auto – Op weg naar een auto-onafhankelijke mens van Martin van der Maas (planoloog bij de gemeente Amsterdam) onderzoekt hoe we de afgelopen eeuw in massale automobiliteit verzeild zijn geraakt, hoe we daarnaar kunnen kijken en hoe de stadsmens in de toekomst auto-onafhankelijker kan worden.
Meer stadsruimte voor mensen, woningen, werkplekken en groen, en minder voor de auto: onze geesten beginnen zich er langzaam op in te stellen. Maar meestal hebben we het dan over de krappe vooroorlogse wijken, waar de stad er eerder was dan de auto. De auto voert er alleen al daarom een achterhoedegevecht.
In al onze suburbane wijken is dat heel anders. De massaal geparkeerde auto is er voor veel mensen zo vanzelfsprekend of zelfs nodig dat verdichting daar een hele puzzel is. Hoe gaan we daarmee om?
Het is een van de voornamere vragen die Martin van der Maas aansnijdt in zijn stadsessay . Op 8 april presenteert hij in Arcam zijn dilemma’s en antwoorden, van kritische reflectie voorzien door o.a. Fietsersbond-directeur Esther van Garderen en stedenbouwkundige Wouter Veldhuis.