Amsterdam verbetert het openbaar vervoer aan de oostkant van de stad. De gemeente gaat aan de slag met het verlengen en verhogen van de capaciteit van tramlijn 26, een extra tram- of busverbinding over een nieuw te bouwen Amsterdamsebrug en twee aanvullende busverbindingen aan de oostkant van IJburg. Verbetering van het openbaar vervoer kost minimaal 330 miljoen euro. De gemeente heeft al 175 miljoen apart gezet vanuit grondexploitatie Sluisbuurt. Daar zal zal nog geld bij moeten vanuit de Vervoerregio en vanuit het Rijk.
Het aantal woningen aan de oostflank van Amsterdam (Centrumeiland, Strandeiland en Zeeburgereiland (Sluisbuurt)) groeit van circa 10.000 woningen nu naar circa 30.000 woningen rond 2037. “Met de groei van 35.000 nieuwe bewoners en de bijbehorende bouwopgave is het noodzakelijk dat er nu maatregelen worden genomen", zo verklaart verkeerswethouder Litjens.
De IJtram wordt verlengd naar Centrum- en Strandeiland. Ook gaan frequentie en capaciteit omhoog. Er is een extra verbinding nodig die IJburg en Zeeburgereiland via de Amsterdamsebrug verbindt met de oostelijke binnenring (tram) of met de stations Muiderpoort en Amstel (bus). Ook zijn twee nieuwe busverbindingen voorzien van IJburg richting de treinstations Bijlmer Arena en Weesp. Naast openbaar vervoer kijkt de gemeente naar maatregelen voor de auto, zoals een ongelijkvloerse kruising IJburglaan / Zuiderzeeweg, een verbeterde aansluiting met de A10 en aanpassingen om de doorstroming op IJburg te verbeteren.