Overslaan en naar de inhoud gaan

Camelot betaalt huurders inschrijfgeld website MyCastle terug, op verzoek

Image
Camelot legt zich neer bij het vonnis van de Amsterdamse kantonrechter. Die oordeelde dat het vragen van geld voor toegang tot de website ‘MyCastle’ niet is toegestaan. Verhuurder Camelot moet € 202,50 terugstorten aan huurders die het bedrag betaalden toen ze een huurcontract afsloten. Ook krijgen ze 100 euro schoonmaakkosten terug. Het vonnis heeft volgens !WOON gevolg voor duizenden huurders in het hele land. De Stichting waarschuwt dat Camelot niet automatisch terugstort aan al die gedupeerde huurders. Op de site van !Woon is een voorbeeldbrief te vinden waarbij huurders dat zelf kunnen aanvragen.
 
De uitspraak betrof tien huurders in het zogenaamde WASA-complex aan de Naritaweg in Amsterdam Westpoort. Zij startten met hulp van !WOON een proefprocedure over de kosten voor MyCastle. Verhuurder Camelot bracht vanaf 2018 bij elke huurder ruim 200 euro in rekening bracht voor toegang tot deze administratieve webpagina. De kantonrechter oordeelde "dat genoemde kosten uitsluitend dan wel in overwegende mate het belang van Camelot Beheer als verhuurder dienen. Zij worden geacht inherent te zijn aan de normale woningexploitatie en dienen derhalve uit de huurprijs bestreden te worden. Daarom mogen zij niet afzonderlijk aan de huurder in rekening gebracht worden.” Het is een zogenaamd ‘niet redelijk voordeel’. Dat geldt ook voor de 100 euro schoonmaakkosten die huurders van tevoren moesten betalen. Het oordeel is gefundeerd op eerdere arresten van de Hoge Raad. 
 
De betreffende huurders in Amsterdam krijgen het geld automatisch teruggestort. Overige gedupeerde huurders van Camelot doen er volgens !WOON verstandig aan het geld zelf terug te vragen. Een voorbeeldbrief staat HIER.