Overslaan en naar de inhoud gaan

Goedkoper bouwen langs het spoor, meer vergunningvrij bouwen en snellere afhandeling bezwaar

Image

Het kabinet neemt nieuwe maatregelen om meer woningen sneller en goedkoper te bouwen. De geluidsnormen worden langs spoorwegen niet strenger. De technische vergunning- en meldingsplicht vervalt voor woningen met een erkende kwaliteitsverklaring. En bezwaar- en beroepsprocedures worden sneller afgehandeld. Dat schrijft minister Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening in een brief aan de Tweede Kamer als reactie op het adviesrapport STOER. 

Het programma STOER (Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving) is vorig jaar gestart om de regeldruk te verminderen zodat woningbouw sneller, goedkoper en voorspelbaarder wordt. ‘‘Woningbouw is te complex geworden door de vele regels, lange procedures en stijgende kosten. Daarom heb ik een externe adviesgroep gevraagd om met concrete voorstellen te komen die de regeldruk verminderen. We nemen het merendeel van deze adviezen over’’, aldus de demissionair minister.
Zij stelt voor de geluidsnormen langs het spoor niet te verhogen. Spoorzones zijn volgens Keijzer interessante bouwlocaties vanwege de goede bereikbaarheid, maar steeds strengere geluidsnormen hinderen woningbouw. De besluitvorming over strengere geluidsnormen langs sporen gaat daarom niet meer door. Dure aanpassingen van gevels zijn dan niet langer nodig. Daarnaast wordt gewerkt aan een nieuwe, eenvoudiger methode om de optelsom van geluid te beoordelen bij vliegtuiglawaai.

STOER stimuleert ook het goedkoper maken van de woningbouw. Met de volgende maatregelen: versoepeling bouwtechnische eisen, gratis toegang tot bouwnormen (Bbl), meer ruimte voor fabrieksmatig bouwen en digitalisering en standaardisering. De versoepeling van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) wordt in het voorjaar van 2026 aan de Kamer voorgelegd. Hiermee komen soepelere regels voor trappen, plafondhoogte en het geluid tussen ruimten. Ook draait het kabinet de daglichtnorm omlaag. “Dit leidt tot lagere bouwkosten zonder de veiligheid en gezondheid uit het oog te verliezen”, aldus de minister. 

Sneller bouwen

Om bij te dragen aan sneller bouwen, stelt Keijzer voor te komen tot snellere afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures, meer uitvoeringskracht te realiseren bij gemeenten en provincies en snellere onderzoeken en pragmatische milieueffectrapportages (MER) mogelijk te maken. “Juridische procedures leiden tot grote vertraging in de woningbouw. Om deze vertraging te beperken worden bezwaar- en beroepsprocedures sneller afgehandeld en krijgen procedures bij woningbouw voorrang bij de Raad van State. Het kabinet wil tegelijkertijd besluitvorming door medeoverheden versnellen en zet in op het vergroten van de uitvoeringskracht van gemeenten en provincies.”

Friso de Zeeuw, voorzitter van de Adviesgroep STOER, reageert positief op de besluitvaardigheid van Keijzer. Eerder verklaarde hij tevreden te zijn als tachtig procent van de voorstellen wordt doorgevoerd. Wel pleit De Zeeuw voor strakke aansturing door het Rijk om te voorkomen dat een en ander toch weer strandt in gesteggel tussen belangengroepen.