Huurders van een pand aan de Rijswijkstraat in Amsterdam krijgen gemiddeld 500 euro terug over de servicekosten die zij in 2017 betaalden. Dat blijkt volgens de Stichting !WOON uit een vijftigtal uitspraken die huurders ontvingen. De uitspraken zijn nog niet definitief, de verhuurder kan nog in verzet of beroep.
De verlaging van de servicekosten geldt alleen voor huurders die tijdig een procedure zijn gestart bij de Huurcommissie. Wie dat niet heeft gedaan krijgt niets terug. De termijn om de afrekening van 2017 ter discussie te stellen is namelijk inmiddels verlopen. Gevolg is daarvan dat een groot deel van de huurders geen cent zullen terugzien van de teveel betaalde servicekosten. !WOON schat in dat dit geldt voor zo'n 90 procent van de huurders. !WOON wijst er op dat de eigenaar van het pand eerder wel zo redelijk was om na overleg de afrekening voor alle huurders in het pand voor 2018 bij te stellen. !WOON: "Diezelfde correctie is niet toegepast voor 2017, ook al wisten beheerder en eigenaar door uitspraken van de Huurcommissie over eerdere jaren dat hun berekening onjuist was."
!WOON berichtte aanvankelijk dat de toenmalig eigenaar Clever Real Estate was. De advocaat van Camelot, destijds aandeelhouder van Clever Real Estate, laat weten dat het pand in maart 2016 is verkocht aan Stichting Amsterdam Residences. Camelot verzorgt ook daarna het pandbeheer, maar zou niet meer verantwoordelijk zijn "voor het beleid met betrekking tot de servicekostenafrekeningen.”
Clever Real Estate werd eerder wel door het Gerechtshof veroordeeld wegens het berekenen van te hoge huren in hetzelfde pand. Huurders bleken vanaf de transformatie in 2014 per maand 240 euro te veel te hebben betaald aan beheerder Camelot, zo luidde de uitkomst van een slepende juridische procedure.
Recent besloot de Vereniging Leegstandbeheerders Nederland (VLBN) het lidmaatschap van Camelot voor onbepaalde tijd op te schorten. Camelot werd daarbij opgeroepen de eigen werkwijze tegen het licht te houden en aan te passen.