Er komt geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft definitief besloten om de reservering van de grond voor de tweede Kaagbaan op te heffen. Daarmee ontstaat ruimte voor de bouw van maximaal vierhonderd woningen in Rijsenhout.
De minister maakte het nieuws afgelopen week persoonlijk bekend bij een bezoek aan het dorp. Door de reservering op de grond – die al uit 2009 stamt – was nieuwbouw in Rijsenhout amper nog mogelijk. Maar die zogeheten parallelle Kaagbaan is duur, verergert de overlast voor de omgeving en biedt de luchthaven nauwelijks voordeel. “Met het schrappen van de reservering ontstaat er weer perspectief voor Rijsenhout”, aldus minister Harbers.
Gekeken wordt of er, stap voor stap, maximaal 400 woningen bij kunnen komen in het dorp. “In plaats van strijden voor het behoud van het dorp, komt er ruimte voor het maken van plannen. Eén van die plannen is het bouwen van echte huizen als vervolgstap op het onderzoek naar geluidsadaptief bouwen. We gaan op zoek naar een geschikte locatie en hopen zo snel mogelijk te beginnen”, aldus wethouder Jurgen Nobel van de Gemeente Haarlemmermeer.
Eén van de manieren om de leefomgeving te verbeteren en geluidshinder te verminderen, is door innovatief te bouwen. Uit onderzoek door de TU Delft en AMS Institute in een zogenoemd ‘field lab’ bleek afgelopen jaar dat door woningen op een bepaalde manier te bouwen en te positioneren ten opzichte van elkaar, de ervaren geluidshinder fors kan worden teruggedrongen. Voor een vervolgonderzoek wordt dus nu gezocht naar een locatie in Rijsenhout.