Overslaan en naar de inhoud gaan

Ymere beproeft nieuwe applicatie voor minder rompslomp bij verhuringen

Image

Kandidaat-huurders die een woning krijgen toegewezen in Almere kunnen vanaf oktober kennis maken met Wooncontractgemak: een veilige, gebruiksvriendelijke applicatie die gegevens in één keer verzamelt en aanlevert bij de corporatie. Sociale huurwoningen kunnen daardoor sneller worden toegewezen, de privacy van de kandidaat is beter gewaarborgd en geeft fraudeurs geen kans.

Het toewijzingsproces van sociale huurwoningen is volgens Ymere een tijdrovend en vaak frustrerend proces voor de kandidaat-huurder. Binnen een paar dagen moet hij tal van officiële documenten bij verschillende instanties opvragen. In de praktijk blijkt dat 80 procent van de kandidaat-huurders moeite heeft om de documenten op tijd aan te leveren. Voor corporaties is het controleren en beoordelen van al die documenten vooral een tijdrovend proces.

Met Wooncontractgemak gaat het toewijzen van woningen een stuk gemakkelijker en sneller. Wooncontractgemak is een veilige, gebruiksvriendelijke applicatie waarbij de kandidaat-huurder de gevraagde gegevens in één keer verzamelt en aanlevert bij de corporatie. Uniek aan Wooncontract is dat al deze verzamelde gegevens worden gebundeld in een overzichtelijk rapport. Hierdoor kan de corporatiemedewerker de gegevens sneller controleren en beoordelen en kan de kandidaat-huurder eerder het huurcontract tekenen.

Volgens Nadiya Ennaji, processpecialist bij Ymere, duurt het soms wel 12 dagen voordat een huurder te horen krijgt dat hij de woning definitief krijgt toegewezen. Met Wooncontractgemak kan die termijn worden teruggebracht naar maximaal vijf werkdagen. "Ik zie kandidaat-huurders vaak worstelen met het op tijd aanleveren van documenten omdat ze die bij allerlei organisaties moeten opvragen. Dat levert veel stress op. Straks hoeft dat niet meer omdat ze die gegevens in één keer via Wooncontractgemak ophalen. Het kan een hoop frustratie wegnemen."
De privacy van de kandidaat-huurder is volgens de corporatie ook beter gewaarborgd. "In de praktijk gebeurt het vaak dat een huurder meer gegevens opstuurt dan noodzakelijk is. Een burgerservicenummer is bijvoorbeeld niet nodig voor de toewijzing, maar het staat wel op diverse documenten. Huurders vergeten vaak dat nummer onleesbaar te maken. Wooncontractgemak neemt de huurder hiertegen in bescherming: het verwerkt alléén (persoons)gegevens die noodzakelijk zijn voor de huuraanvraag. Gegevens worden daarnaast niet langer bewaard dan wettelijk toegestaan en alleen voor zover noodzakelijk voor de huuraanvraag. En gegevens worden uiteraard alleen op basis van toestemming van de gebruiker verwerkt."

Ook kan Wooncontractgemak helpen om fraude te voorkomen. "Een sociale huurwoning is zeer gewild. Er wordt steeds vaker gefraudeerd. Fraudeurs worden buitenspel gezet omdat Wooncontractgemak de gegevens direct bij de bron opvraagt. Ze krijgen niet de kans belangrijke gegevens handmatig te vervalsen of aan te passen." Wooncontractgemak is tot stand gekomen door samenwerking van Ymere en De Woonplaats met ABN Amro. ABN Amro heeft onderzoek gedaan naar de belangrijkste belemmeringen en pijnpunten op het toewijzingsproces van huurwoningen en ontwikkelde daarom Wooncontractgemak. De pilot start in oktober dit jaar en duurt twee maanden. Afhankelijk van de resultaten, wordt besloten of Wooncontractgemak ook in andere regio's van Ymere wordt doorgevoerd.

Trefwoorden