Antikrakers die zich niet goed behandeld voelen door hun leegstandbeheerder kunnen per 1 mei met hun klachten bij het Klachtenmeldpunt Antikraak terecht. Het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag opent dit klachtenmeldpunt in opdracht van de gemeente Amsterdam.
Het Klachtenmeldpunt Antikraak is in het leven geroepen om misstanden aan het licht te brengen, zoals privacy-schending, het niet in acht nemen van de minimale opzegtermijn, intimidatie en ongespecificeerde gebruiksvergoedingen. Naast het inventariseren van klachten geeft het meldpunt informatie en advies. In sommige gevallen schakelt het meldpunt de dienst Wonen, Zorg en Samenleven in om de klachten met de eigenaar en leegstandbeheerder te bespreken.
Wethouder Freek Ossel (Wonen): "We krijgen signalen van misstanden maar op welke schaal deze voorkomen, willen we met het klachtenmeldpunt duidelijk krijgen. Daarnaast biedt het ons de mogelijkheid om gedupeerden de juiste weg te wijzen en in te grijpen als dat nodig is.” In Amsterdam worden veel panden die leeg staan in afwachting van bijvoorbeeld verkoop, sloop of renovatie, door eigenaren tijdelijk als antikraak woning uitgegeven. Eigenaren schakelen hiervoor meestal een leegstandbeheerder in. Antikrakers gaan met de beheerder een gebruiksovereenkomst aan. Een gebruiksovereenkomst is géén huurovereenkomst waardoor de wettelijke huurrechten niet van toepassing zijn.
De gemeente heeft in 2011 kwalitatieve eisen voor leegstandbeheer vastgesteld. Deze eisen betreffen onder andere een redelijke gebruiksvergoeding, voldoende waarborg van privacy, voldoende (brand)veiligheid van het pand en een opzegtermijn van minimaal vier weken .
Antikrakers kunnen vanaf 1 mei met hun klachten of vragen over leegstandbeheerders van woningen of kantoren terecht bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag, tel. 020 5230199, www.wswonen.nl/meldpunt.