De huurderskoepel SHY (Samenwerkende huurdersorganisatie Ymere) en Ymere maken zich zorgen over een grote groep huurders die door de stijgende energieprijzen in financiële problemen kan raken, maar niet in aanmerking komt voor de eenmalige energietoeslag van 800 euro. Zij pleiten voor een eenvoudige oplossing: geef aan alle mensen die huurtoeslag ontvangen een extra maand toeslag.
Alle huishoudens krijgen een generieke korting op de energiebelasting van het Rijk. Daarbovenop krijgen huishoudens met een inkomen tot 120 procent boven het sociaal minimum eenmalig een energietoeslag van 800 euro. Dory Louwerens, directielid Verhuur & Wonen bij Ymere, wijst erop dat huurders die iets meer verdienen volledig over het hoofd worden gezien. “Deze groep heeft óók de financiële middelen niet om de hoge energierekening op te vangen. Zij hebben extra compensatie nodig. De energierekening is bij normale prijzen al moeilijk op te brengen. De torenhoge energieprijs komt harder aan bij deze groep.”
SHY-voorzitter Wilma van Lijf vraagt zich daarnaast af of iedereen die wél in aanmerking komt, wel wordt bereikt. “Huishoudens die bijstand ontvangen van de gemeenten krijgen het bedrag automatisch op hun rekening gestort. Van deze groep is bekend dat ze een laag inkomen hebben. Anderen moeten de toeslag zelf aanvragen. Zowel wijzelf, als Ymere hebben huurders geïnformeerd over de energietoeslag en hoe zij dat moeten aanvragen. Maar je bereikt helaas niet iedereen.”
Ymere en haar huurderskoepel zien hiervoor een simpele en doeltreffende oplossing. Het Rijk geeft aan alle mensen die huurtoeslag ontvangen een 13e maand huurtoeslag, naast de generieke korting en extra financiële compensatie van 800 euro. Dan bereik je álle huurders die weinig inkomen hebben. En ze krijgen het geld direct op hun rekening gestort zonder dat ze het zelf moeten aanvragen of moeten weten dat de regeling bestaat. Het kan bovendien snel door in de maand mei twee keer de huurtoeslag uit te betalen.