Het verleggen van twee vertrekroutes van luchthaven Schiphol biedt ruimte voor de bouw van minimaal zestigduizend woningen op locaties tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep en in Amsterdam Nieuw-West. Dat schrijft het College van Rijksadviseurs (CRa) in een brief aan de ministers Mona Keijzer (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) en Barry Madlener (Infrastructuur)
Opsteller Wouter Veldhuis, scheidend Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving, verwijst naar het rapport Minder Hinder van architectenbureau De Zwarte Hond. Daarin wordt uitgelegd dat wijziging van twee vliegroutes twee aantrekkelijke bouwlocaties kan opleveren; het gaat om de aanpassing van de route over Amsterdam Nieuw-West en de route tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. De aanpassing daarvan hebben geen consequenties voor de capaciteit van Schiphol, maar leveren wel een enorme geluidsreductie op voor tienduizenden bewoners. Bovendien ontstaat er door de afname van geluidhinder ruimte voor tienduizenden nieuwe woningen. De belangrijkste winst wordt gehaald in twee stedelijke gebieden: de westkant van Amsterdam (Nieuw-West) en in het gebied tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. In beide gebieden kan een groot aantal nieuwe woningen gerealiseerd worden, schrijft Veldhuis.
Tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep ligt een gebied dat zowel via autosnelwegen, als het spoor goed bereikbaar is. Dit gebied komt niet tot ontwikkeling doordat stijgende vliegtuigen die vanaf de Kaagbaan afbuigen naar het westen te veel hinder opleveren. Door vertrekkende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan twintig kilometer langer rechtdoor te laten vliegen, en pas bij Lisse af te laten buigen, wordt de onbebouwde grond tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep vrijgespeeld. “Dit levert veel ruimte op voor nieuwbouw (45.000 woningen) en biedt de kans om de twee kernen aan elkaar te laten groeien en te ontwikkelen tot een nieuwe stad van een formaat dat vergelijkbaar is met Tilburg”, aldus Veldhuis.
Nog eens 15.000 woningen zouden er kunnen komen door vliegtuigen die de Zwanenburgbaan gebruiken eveneens eerst rechtdoor te laten vliegen in plaats van zoals nu meteen een bocht te laten maken. Dat zou verdere verdichting van de wijken Geuzenveld en Osdorp in Amsterdam Nieuw-West mogelijk maken.
Verstedelijking van Haarlemmermeer kan niet direct rekenen op bijval. Wethouder Beryl van Straten legde kortgeleden in Nul20 nog uit dat er binnen haar gemeente geen draagvlak is voor de samenvoeging van Hoofddorp en Nieuw-Vennep tot één stad. Wel steunt de gemeente de bouw van 6.500 woningen nabij Lisserbroek. Ook is de wethouder voorstander van verstedelijking in het stationsgebied van Hoofddorp.