Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder kantoren in bestemmingsplan Amstelstation

Image

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost heeft ingestemd met het bestemmingsplan Amstelstation. Dit plan moet van de omgeving van het Amstelstation een levendig en veilig gebied maken. Het hele gebied gaat daartoe op de schop. Direct voor het station komt een plein. Dat wordt mogelijk door beide wegen samen te voegen, de tramlus naar de noordzijde van het station te verplaatsen en het oude busstation aan de zuidkant in ere te herstellen. De bouw van ruim 300 middeldure woningen, voorzieningen, een hotel en winkels moet het gebied verder aantrekkelijker en levendiger maken.

Het bestemmingsplan volgt op meer dan een decennium van planvorming en discussie. Het eerste programma van eisen dateert van 2003. Ten opzichte van de plannen van 2010 is er nog fors geschrapt in nieuw kantooroppervlak. De geplande kantoortoren van 85 meter aan het Prins Bernardplein is geschrapt. In plaats van twee torens van respectievelijk 85 en 35 meter hoog komt daar nu één gebouw (blok A) van maximaal 45,5 meter hoog. Aan de zijde van de Hugo de Vrieslaan staat nog wel hoogbouw (100 meter, Blok D) gepland; daarin moet onder andere een hotel komen. De nieuwe Julianalaan krijgt een vrije busbaan in het midden en bomen langs beide zijden.

In 2013 starten volgens het stadsdeel de werkzaamheden in de openbare ruimte. In 2021 zou dan het hele plan voltooid kunnen zijn. Maar
de uitvoering van de bouwplannen is ongetwijfeld sterk afhankelijk van de ontwikkeling op de vastgoedmarkt.