Overslaan en naar de inhoud gaan

Wooncrisis krijgt een gezicht met actie #IKWILEENHUIS op sociale media

Image

De aanval op de verhuurderheffing lijkt echt begonnen, na het magere aanbod van het kabinet in de miljoenennota. De corporaties Rochdale en Wooncompagnie zijn samen met de Woonbond een actie op sociale media gestart tegen de verhuurderheffing. De drie organisaties bereiden ook een landelijke (media)campagne voor. Bij de huidige actie willen ze de wooncrisis een gezicht te geven. Mensen zonder woning worden opgeroepen hun verhaal te delen. En op sociale media zijn de hashtags #wooncrisis en #ikwileenhuis geadopteerd om uiting te geven aan de onvrede over de situatie op de woningmarkt.

Volgens Stefan van Schaik, directeur-bestuurder van Wooncompagnie, wil het actiecomité daarmee laten zien wat de wooncrisis betekent: verdubbeling van het aantal daklozen, lange wachtlijsten en bankslapers. Al meer dan de helft van de corporaties, verspreid over het hele land, doet mee aan de actie. Van Schaik pleit voor het afschaffen van de verhuurdersheffing, om het vrijgekomen geld te investeren in nieuwe sociale huurwoningen.

Deze campagne ondersteunt andere trajecten om de verhuurderheffing aan te passen, zoals die van de brancheorganisatie Aedes.
Het kabinet heeft corporaties in schaarstegebieden gezamenlijk gedurende tien jaar 100 miljoen korting per jaar toegezegd op de verhuurderheffing als ze investeren in nieuwbouw. Aedes wijst er op dat deze korting nog niet eens de verdere toename van huidige belastingen compenseert. Die  belastingdruk loopt deze kabinetsperiode op met een miljard, van 1,7 miljard in 2017 (1,5 miljard verhuurderheffing en 200 miljoen vennootschapsbelasting) tot 2,6 miljard euro in 2021, aldus Aedes.

 

zie ook: