Geslaagde proef met virtuele medewerker voor afhandeling reparatieverzoeken

22.05.19
Geslaagde proef met virtuele medewerker voor afhandeling reparatieverzoeken

Een virtuele medewerker die dag en nacht vragen en verzoeken van huurders afhandelt. Rochdale, Parteon en twee andere corporaties hebben een geslaagde proef gedaan met een spraakgestuurde chatbot.

Een virtuele medewerker, zo verklaart Cecile Engelsma van Rochdale, kan laaggeletterden en visueel beperkten een veel betere dienstverlening bieden. “Je kan gewoon tegen de chatbot praten en dat maakt het laagdrempelig. Ook voor taalvaardige klanten is dit klantvriendelijk.” Een voorbeeld: een klant zegt dat de kraan in de badkamer lekt. De chatbot weet dat de klant een serviceabonnement heeft en maakt een afspraak voor de reparatie. Het hele proces is volledig geautomatiseerd en de huurder kan 24/7 alles regelen, zonder zelf over computervaardigheden te beschikken. De virtuele medewerker zorgt volgens haar ook voor een efficiënter werkproces. “Stel dat je hiermee een derde van de reparatieverzoeken kan afhandelen? Reken dan maar uit wat dat bespaart aan uren. Die uren kan een corporatie inzetten om meer maatwerk te leveren.”

De ontwikkeling van de spraakgestuurde chatbot is onderdeel van de Vernieuwingsagenda van Aedes. De corporaties onderzoeken nu of ze ook samen kunnen werken aan een volwaardige virtuele medewerker.

NUL20 nieuws

Laatste nummer

AEDES NIEUWS