Elk jaar rond deze tijd publiceert Stichting Woon! ‘De staat van de huurder’, een samenvatting van de redenen waarom huurders in 2024 bij de stichting aanklopten. Het gaat om huurders in Amsterdam, Haarlem, Amstelveen, Diemen en Aalsmeer – de gemeenten waar Woon! huurders ondersteunt en adviseert.
Woon! had in 2024 84.000 keer contact met huurders, op ruim 22.000 verschillende adressen. 28.000 keer ging dat over onderhoud, 19.000 keer over de huur.
Wat de stichting te horen krijgt, zijn uiteraard vooral klachten; over onderhoud, verhuurders, energiekosten, lange wachttijden bij corporaties.
Woon! heeft de ‘signalen’ onderverdeeld in 9 categorieën, van onderhoud tot ongewenst verhuurgedrag en van energie tot Huurcommissie.
Onderhoud
Schimmel stond weer bovenaan bij de onderhoudsklachten. In Amsterdam bijvoorbeeld ging het beduidend vaker over schimmel dan in 2023 (8.690 tegenover 7.024), wat volgens de stichting het gevolg kan zijn van de in 2023 gestarte stedelijke schimmelaanpak. De corporaties spraken daarbij af meldingen sneller op te volgen en indien mogelijk binnen twee weken een vakman langs te sturen. Bij een evaluatie in oktober 2024 bleek dat in 95 procent van de gevallen binnen twee weken contact met de huurder was opgenomen.
Dat betekent geenszins dat schimmelproblemen dan ook zijn opgelost. Bijvoorbeeld omdat woningen op de rol staan om gerenoveerd te worden en het tot dat moment bij lapmiddelen blijft.
Schimmelproblemen zijn lastig oplosbaar en volgens Woon! is het ‘frame van bewonersgedrag hardnekkig’ – wat op zichzelf ook een frame is. Feit is dat natuurlijke ventilatie (en stoken) de verantwoordelijkheid is van de bewoners. Maar, zegt Woon!, de schimmeloorzaak is vaak complexer dan onvoldoende ventileren en bovendien vindt de stichting natuurlijke ventilatie een gebrek aan de woning. Binnenkort evalueren alle partijen opnieuw hoe het ervoor staat met de schimmelaanpak.
Verder ziet de stichting dus zeer uiteenlopende klachten van huurders. Zo kwamen er 594 meldingen van ongewenst verhuurgedrag binnen. Bijvoorbeeld over het niet terugbetalen van borg of de hoogte van de borg, van soms wel 5.000 euro.
Hoge en onduidelijke rekeningen van blokverwarming, vooral in Zuidoost, zijn een ander punt van zorg, zegt de stichting. Woon! wil met ‘De staat van de huurder’ vooral aandacht vragen voor de signalen van huurders.