Aan de oostrand van de Metropoolregio Amsterdam ligt Lelystad. De stad is niet populair. De woningwaarde ligt een kwart onder het landelijk gemiddelde. Maar dat betekent ook dat je er veel huis en ruimte voor je geld kunt kopen. Wethouder Jop Fackeldey is optimistisch over de kansen van zijn gemeente, ook vanwege de uitbreiding van Lelystad Airport.
Ontwerp jaren ’60: 100.000-120.000 inwoners 2017: 77.000 inwoners 32.000 woningen, waarvan zo’n 9.000 sociale huur Gem. woningprijs: € 266.000 2025: 80.000-100.000 inwoners |
Robert Trimbos (60) ontdekte dat hij met zijn vrouw in Lelystad over een eengezinswoning met tuin zou kunnen beschikken. “Mijn budget is ontoereikend om een huis in Amsterdam te kopen. In Almere zouden we hooguit in een appartement kunnen wonen. Nu wonen we vlakbij het bos; heel rustig en met alle voorzieningen in de nabijheid.”
Hij is één van de inwoners die zich bij Citymarketing hebben gemeld om Lelystad te promoten. De inzet van ambassadeurs komt voort uit een aanbeveling van bureau Berenschot om planmatige marketing niet te schuwen. “Van hen kregen we het advies het merk Lelystad beter te laden. Aan de stad mankeert tegenwoordig niet zoveel, maar er is nog geen stevig imago voor in de plaats gekomen.”
“Mooie prijs-kwaliteitverhouding”
De ontwikkeling van de geplande polderstad is ergens blijven steken. De stad, die minimaal 100.000 inwoners had moeten tellen, is nooit volgroeid en worstelt inmiddels ook al weer met zijn leeftijd: verouderde woningen en openbare ruimten en een eenzijdige woningvoorraad die vooral is afgestemd op gezinnen en kinderen. Inmiddels woont een derde van de bevolking alleen.
Maar daar staat ook een hoop tegenover, waaronder veel natuur, ruimte en lage woningprijzen. “Potentiële woningzoekenden moeten we de mogelijkheden van Lelystad laten zien”, aldus PvdA-wethouder Jop Fackeldey van Financiën, Economie en Wonen.
De wethouder heeft niet de illusie iedereen van de voordelen van zijn gemeente te kunnen te overtuigen. “Jonge mensen met een sterk urbane leefstijl hebben in Lelystad niet zoveel te zoeken, maar al die andere woningzoekenden hebben we wel wat te bieden.” Hij benadrukt daarbij de woonkwaliteit in een mooie prijs-kwaliteitverhouding. Lelystad is veel goedkoper dan Amsterdam. “Lelystad biedt ontzettend veel leefruimte voor jonge gezinnen. Ook senioren op zoek naar een veilige leefomgeving kunnen we aantrekkelijke huisvesting en goede voorzieningen bieden. Evengoed bieden we vermogende particulieren de kans hier hun droomhuis te realiseren en dan hebben we het niet over klein bemeten kavels. We houden regelmatig city-tours. Altijd weer zijn mensen verrast dat je bij ons ook aan een golfbaan, bij een bos of aan de kust kunt wonen.”
Ook de verbindingen zijn tegenwoordig uitstekend op orde, benadrukt de wethouder. Zowel via de weg (verbreding A6), als het spoor (Flevolijn). Nog zo’n unique selling point is volgens hem de ruim bemeten natuur. “De Oostvaardersplassen bevinden zich op grondgebied van Lelystad. We hebben verder een unieke kuststrook. Op korte termijn wordt daar een archipel van natuureilanden, de Marker Wadden, aan toegevoegd.”
Stad met luchthaven
Fackeldey is optimistisch over de toekomst van zijn stad. Vanaf april 2019 gaat Lelystad Airport het almaar drukker wordende Schiphol ontlasten met nieuwe vliegbestemmingen. “De uitbreiding van de luchthaven zal niet alleen voor directe werkgelegenheid zorgen”, verwacht Fackeldey. “De luchthaven doet ook de belangstelling voor de aangrenzende bedrijfsterreinen sterk toenemen.” Begin mei maakte Inditex, het moederbedrijf van modemerken als Zara en Pull & Bear bekend een groot distributiecentrum te bouwen op Lelystad Airport Businesspark. Het nieuwe distributiepunt is goed voor honderden arbeidsplaatsen. “Nieuwe bedrijvigheid zorgt voor een toenemend aantal inkomende pendelaars. Voor hen bieden we dichtbij het werk aantrekkelijke woonmilieus met betaalbare huur- en koopwoningen.”
De wethouder – die na de verkiezingen in 2018 de politiek zal verlaten - is niet de man van de grote groeicijfers. Als Lelystad op ergens tussen de 80.000 en 100.000 inwoners uitkomt, dan is het voor hem goed. “In de beginjaren werden hele wijken tegelijkertijd opgeleverd. Sociale woningbouw voerde de boventoon. Daar kwam in de jaren tachtig de klad in. Vervolgens werd in de jaren negentig de focus gelegd op de bouw van koopwoningen in het middeldure segment. Lelystad vond zo weer de weg naar boven, maar de economische crisis zorgde voor vertraging. Jarenlang groeide de stad slechts mondjesmaat. Nu kunnen we eindelijk de eerder nog niet afgemaakte plekken voltooien en nieuwe stappen zetten in nieuwbouwwijk Warande. Of nieuwe concepten ontwikkelen. In Parkwijk hebben we ruimte voor projectmatig particulier opdrachtgeverschap.”
De crisis is voorbij, plannen worden afgestoft, politici laten de voorspelde woningtekorten opnieuw op zich inwerken. In een serie artikelen besteedt NUL20 aandacht aan de bouwambities en bouwproductie in Metropoolregio-gemeenten rondom Amsterdam. In dit nummer Lelystad en Purmerend. Eerder verschenen in de deze serie: Bouwproductie in Weesp, Ouder-Amstel en Uithoorn (november 2016) Interview Joke Geldhof: “Er zijn meer dan voldoende bouwlocaties" (maart 2017) |