Bij het Amstelstation kunnen 1.300 tot meer dan tweeduizend woningen gebouwd. Dat blijkt uit het stedenbouwkundig plan Amstelstation-Amsteloever. Naast woningen kunnen kantoren en voorzieningen worden toegevoegd. In het gebied tussen station Amsterdam Amstel, de Amstel, de Ringdijk en de Weespertrekvaart komt ruimte voor hoogbouw mogelijk tot 135 meter.
"In de omgeving van het Amstelstation gaan we veel nieuwe woningen bouwen, maar komt ook volop ruimte voor werk, recreatie, groen en ontspanning”, aldus wethouder Van Doorninck. Bewoners hebben de afgelopen tijd meegedacht over de beste invulling van het gebied. “Dankzij de input van bewoners ligt er nu een mooi plan voor de verdere ontwikkeling van de wijk.” Eind vorig jaar stemde ruim 70 procent van de bewoners voor de vernieuwing van de Van der Kunbuurt. Hier worden tweehonderd portiekwoningen uit de jaren vijftig aan de Van der Kunstraat, Goudriaanstraat en de Mr. Treublaan gesloopt en worden er 730 woningen teruggebouwd. Stadgenoot bouwt vierhonderd sociale huurwoningen. De overige woningen worden door marktpartijen gerealiseerd.
Op en rond het station Amsterdam Amstel komen alle openbaar vervoersoorten samen. Daarmee is dit volgens de gemeente een goede plek in de stad om woningen, kantoren en voorzieningen toe te voegen .De eigenaren van Amstel Vista (Stelle College & London toren), Leeuwenburg en de voormalige Delta Lloyd-locatie willen in overleg met de gemeente uitvoering geven aan de beoogde woningen, kantoren en voorzieningen. Dit doen zij door sloop en nieuwbouw, en voor een deel door behoud of hergebruik van de huidige gebouwen. De gemeente onderzoekt daarnaast samen met NS en ProRail de bouw van een volwaardige stationshal aan de westzijde, inclusief een stallingsmogelijkheid voor 4.400 fietsen.