Stichting !WOON meldt dat de voormalig leegstandsbeheerder Camelot aan studenten en andere starters op de woningmarkt discutabele servicekosten doorberekend. Camelot legt zich inmiddels ook toe op het verbouwen en verhuren van lege kantoren. Een daarvan staat in de Rijswijkstraat in Amsterdam Nieuw-West. Het complex van Camelot in de Rijswijkstraat, met 229 units, is volgens !WOON goed voor meer dan 150 gestarte procedures bij de Huurcommissie. Het bedrijf blijft te hoge kosten berekenen, ook al heeft Camelot eerdere procedures over de servicekosten verloren. Hetzelfde probleem speelt volgens !WOON in een ander pand in Nieuw-West: "De hoge servicekosten zijn een cashmachine voor Camelot, omdat het gros van de huurders nog geen procedure bij de Huurcommissie heeft gestart." De stichting wijst er op dat onterecht betaalde servicekosten nog kunnen nog teruggevorderd worden over 2016 en 2017. Dat zou per huurder wel 40 tot 50 euro per maand kunnen opleveren.
Verhuurder Camelot in opspraak wegens hoge extra kosten
Een tiental huurders heeft het bedrijf ook gedagvaard om de hoge kosten van de website ‘MyCastle’ aan te vechten. Huurders kunnen daar hun gegevens wijzigen, klachten indienen en handleidingen van apparatuur downloaden. De onvrede daarover bestaat ook buiten Amsterdam. “Verhuurder van containerwoningen onder vuur vanwege torenhoge kosten” kopte de Stentor op 17 september over een project op Knutteldorp in Deventer. Genoemd worden de torenhoge borg, verplichte aankoop van keukengerei en de verplichting om tweehonderd euro te betalen voor gebruik te kunnen maken van de website ‘My Castle’. !WOON ziet dat als een slinkse poging om alsnog verhuur- of bemiddelingskosten bij de huurder in rekening te brengen. Het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag, onderdeel van !WOON, heeft daarom in het voorjaar al een klacht ingediend bij Autoriteit consument & Markt (ACM) wegens gedwongen winkelnering. Door de verhuurder werd op een sommatie om het geld terug te betalen niet gereageerd.
Uitspraak in de zaak van de groep huurders heeft volgens !WOON gevolgen voor alle huidige en voormalige huurders bij Camelot. Bij succes kunnen ze het teveel betaalde bedrag terugvorderen. De huurders in Amsterdam worden bijgestaan door !WOON en het Emil Blaauw Proceskostenfonds.
In mei besteedde Het NRC al aandacht aan deze kwestie: Inloggen bij je huisbaas voor ruim 200 euro. Daarin wordt het voorbeeld genoemd van alle bijkomende kosten van een appartement van 17 m2 in Sloterdijk: maandelijkse servicekosten à 125 euro, meubileringskosten 65 euro, borg 1.000 euro en 202,50 euro voor het gebruik van de website MyCastle.