Sluisbuurt: eerste hoogbouwwijk van Amsterdam wordt iets minder hoog

08.09.17
Oorspronkelijke plan Sluisbuurt - maximale bouwhoogte wordt nu lager
Sluisbuurt: eerste hoogbouwwijk van Amsterdam wordt iets minder hoog
De Sluisbuurt op het Zeeburgereiland wordt een hoogbouwwijk. Er komen overwegend middelhoge gebouwen en enkele hoge woontorens tot een maximum van 125 meter. Zo blijkt uit het stedenbouwkundig plan voor de ontwikkeling van de buurt. Wel heeft het college na het maatschappelijke debat de plannen iets aangepast. De maximale bouwhoogte is met 18 meter verlaagd. Al in 2019 moet worden begonnen met de bouw van de eerste woningen.
 
In de Sluisbuurt moeten de komende tien tot vijftien jaar in totaal 5.500 woningen worden gebouwd. In de gebouwen komen veertig procent sociale huur, veertig procent procent huur- en koopwoningen in het middensegment en twintig procent wordt bestemd voor vrije sector huur en dure koopwoningen.
In de lagere verdiepingen en op de begane grond komt een mix van functies, zoals werkplekken en maatschappelijke voorzieningen. De wijk krijgt een autoluw karakter. Om een goede bereikbaarheid per openbaar vervoer en per fiets te garanderen, zal de gemeente de komende jaren een speciaal mobiliteitsplan opstellen. Onderdeel daarvan is de bouw van een fietsbrug tussen het Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied. Ook probeert de gemeente een aantal auto-knelpunten op te lossen en beter openbaar vervoer te realiseren. Om een tramverbinding tusen het Zeeburgereiland en de Indische Buurt te kunnen realiseren, wordt onderzoek gedaan naar de bouw van een nieuwe brug naast de Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. 
 
"De wijk wordt een echte eyecatcher", zegt VVD-wethouder Eric van der Burg van Ruimtelijke Ordening en Grondzaken."Met hoge, slanke woontorens en een prachtig uitzicht op het water. Door hoogbouw blijft er meer ruimte over voor openbare ruimte en groen op straat. Die ruimte benutten we voor parken, sport- en spelmogelijkheden."
 
De tegenstand tegen de hoogbouwplannen kwam van verschillende kanten. Architect Sjoerd Soeters pleitte voor een woonwijk waar de menselijke maat regeerde, en waarschuwde verder voor verticale segregatie, windhinder en schaduwwerking. Andere critici waarschuwden voor het zichteffect van de nieuwe wijk op de monumentale binnenstad en vanuit landelijk Noord. 
 
Zie ook: Zege voor tegenstanders hoogbouw in Amsterdam (Parool, 8 september 2017)
 

NUL20 nieuws

Laatste nummer

afbeelding van Fred van der Molen
Achtergrondartikel 17.09 Geactualiseerd op: 17.09.21

Stedelijke vernieuwing, wooncoöperaties, het Volkshuisvestingsfonds. In het septembernummer van NUL20 besteden we aandacht aan thema's die 'vroeger' onder het ministerie van Volkshuisvesting zouden zijn gevallen. Hoe staat het eigenlijk met het gedachtegoed van de naoorlogse 'volkshuisvesting'....

Fred van der Molen
afbeelding van Fred van der Molen
Video 07.09

Een snelle oplossing voor het woningtekort ligt volgens de Rotterdamse architect Reimar von Meding niet in het bouwen in de weilanden. Hij pleit voor een totaal andere aanpak. ‘Kijk juist naar wat er in de bestaande stad kan,’’ zegt hij in deze korte video van BouwWoonLeef.

Fred van der Molen
afbeelding van Fred van der Molen
Achtergrondartikel 27.08

Eind augustus bezocht het voltallige college de Vogelbuurt in Noord. Een volgens de burgemeester 'afgedwongen' bezoek. Afgedwongen, door de veelvuldige protesten en acties. Noorderlingen, verenigd in de actiegroep Verdedig Noord, voelen zich niet gehoord en achtergesteld. Waarom is men in Noord...

Fred van der Molen
afbeelding van Fred van der Molen
Achtergrondartikel 25.08 Geactualiseerd op: 25.08.21

De huidige woningnood is onverklaarbaar als je de groeicurve van de Nederlandse bevolking uitzet tegen de toename van de woningvoorraad. Het laatste decennium is die verhouding niet ongunstiger geworden. Wat laten de CBS-cijfers niet zien? Zijn er wellicht tienduizenden woningen niet meer in...

Fred van der Molen
afbeelding van Fred van der Molen
Boekbespreking 09.08

Het lijvige boek 'Ruimtelijke Ordening, geschiedenis van de stedelijke en regionale planning in Nederland' moest hoognodig worden geactualiseerd. De eerste uitgave van Van der Cammen en Len de Kerk stamt uit 1986 en is in de loop der tijd weliswaar meermaals hernieuwd maar niet zo ingrijpend als...

Fred van der Molen
afbeelding van Fred van der Molen
Achtergrondartikel 06.07

"Is dat niet saai?", vroegen bekenden toen Max van Engen zeven jaar geleden hoofd werd van de directie Wonen in Amsterdam. Hij kwam uit de kunst- en cultuursector, waar hij meer dan 25 jaar werkte. "Daar moesten ze snel op terugkomen. Thema's als het woningtekort, vakantieverhuur, woonfraude,...

Fred van der Molen
afbeelding van Fred van der Molen
Achtergrondartikel 05.07

Dit dashboard geeft een actueel overzicht van de woningvoorraad en verhuur van de woningcorporaties in Amsterdam. De cijfers komen uit het meest recente jaarverslag van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC) tenzij anders aangegeven.

Fred van der Molen
afbeelding van Fred van der Molen
Boekbespreking 01.07

In het boek Participate! wordt de inspraak van burgers in de processen van stedelijke ontwikkeling in een aantal Europese steden onder de loep genomen. Het Engelstalige boek is het resultaat van vijf jaar onderzoek naar burgerparticipatie en identiteit in samenhang met stedelijke ontwikkeling....

Fred van der Molen
Achtergrondartikel 16.06

Deze zomer lopen de eerste officiële vijfjarencontracten voor jongeren af. De regeling die twintigers meer kans geeft op een betaalbare woning in de hoofdstad, wordt nog geëvalueerd. De grote vraag: hoe vergaat het de vertrekkers? Het naderende einde levert in ieder geval stress op. Alleen voor...

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06
  • De dreiging van een aflopend jongerencontract...: Voor Naomi en haar kinderen was het opvangcentrum het voorland
  • Na vijf jaar: ‘Soms onder de honderd in de wachtrij’
  • Na vijf jaar: een gelukje
  • Na vijf jaar: ‘Gek als ik de stad uit moet’
Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

Woningen bouwen kost veel tijd. Van plan tot realisatie gauw zeven à tien jaar. Tijdelijke woningbouw moet mensen die met spoed een woning nodig hebben meer perspectief bieden. De flexwoning is een landelijke crisismaatregel. Wat is het, waar worden ze gebouwd en wie mag er wonen?

Pieter Lesage
Achtergrondartikel 16.06

Het is niet meer vanzelfsprekend dat een politieman of leraar in Almere een eengezinswoning kan kopen. Almere wil dit decennium de woningproductie verdubbelen om de groeiende woningnood het hoofd te bieden. In tien jaar 25.000 woningen, aldus de Woonvisie 2020-2030. Om die productie te...

Pieter Lesage

NUL20 Dashboards

De NUL20 Dashboards geven zowel een historisch als actueel overzicht van de woningvoorraad en de woningproductie van Amsterdam én de Metropoolregio Amsterdam. Overzicht.