Overslaan en naar de inhoud gaan

Besmette naam Camelot verdwijnt definitief

Image

De CEO van Mosaic World, Patricia Ghering, presenteert zich vandaag in Vastgoedjournaal met de nieuwe visie van het vastgoedbedrijf dat eerder bekend stond als Camelot Europe. Ze wil in het interview duidelijk maken dat het bedrijf zich opnieuw heeft uitgevonden en afscheid wil nemen van het besmette verleden. Mosaic World omvat nu vijf merken, waarbij de naam Camelot ontbreekt. En ook de term leegstandsbeheer wordt losgelaten. Ghering: “Ja, we nemen bewust afstand van Camelot en het traditionele leegstandbeheer. Wij zien dat dit steeds meer een prijsvechtersmarkt is geworden. Dit gaat vaak ten koste van de kwaliteit. Daarom zijn we op zoek gegaan naar nieuwe tijdelijke verhuur- en gebruiksvormen met een goede balans tussen maatschappelijk en financieel rendement. Dit betekent bijvoorbeeld dat we ook zelf investeren in het vastgoed dat wij verhuren.” In Amsterdam Zuidoost transformeert het bedrijf bijvoorbeeld een voormalig belastingkantoor tot woningen (zie foto).

De Nederlandse verhuuractiviteiten van Mosaic World zitten nu vooral bij 'Plaza Resident Services'. Dit concept richt zich op studenten, starters, spoedzoekers, expats en andere nieuwkomers. Een ander nieuw merk in Monoma, waarbij het om korte termijn huur- en gebruikscontracten gaat. Wat aanpak betreft lijkt dit het meest op wat voorheen onder leegstandsbeheer werd verstaan. Ghering wil hier vooral buiten Nederland mee aan de weg timmeren, zegt ze in het interview.
Andere merken zijn de ontwikkeltak B-Right Living, het verhuurplatform NewNewNew.space en de dochter WatchTower Security Solutions, voor tijdelijke beveiliging en bewaking van gebouwen.

Camelot werd vanaf 1993 groot als leegstandbeheerder. Recenter manifesteerde het bedrijf zich als ontwikkelaar voor het transformeren van bedrijfspanden naar huurwoningen en als reguliere verhuurder, specifiek aan jongeren en studenten. De werkwijze van Camelot leverde de afgelopen jaren met grote regelmaat klachten op van huurders. De klachten gingen over onduidelijke afrekeningen, hoge servicekosten, verplichte kostbare aansluiting bij de app MyCastle, schoonmaakkosten en gedoe over het terugbetalen van borgsommen. Rechters in Nederland en België tikten het bedrijf regelmatig op de vingers. Dieptepunt was wel de Vereniging Leegstandbeheerders Nederland (VLBN) eind 2020 het Brabantse bedrijf als lid schorste vanwege de slechte omgang met huurders. Aanleiding was een NRC-artikel met de kop “De top halen met harteloze verhuur”.

Trefwoorden