Marieke Kruitwagen (33) is sinds anderhalf jaar vrijwilliger bij de organisatie Beterburen. Samen met een andere bemiddelaar bezocht ze vorig jaar tien inwoners van Noord die overlast ervaren of veroorzaken. Marieke is in het dagelijks leven beleidsadviseur bij een waterschap.
Het was u wellicht ontgaan, maar 2011 is het Jaar van de Vrijwilliger. Voor NUL20 is het in ieder geval reden om in elk nummer dit jaar aandacht te besteden aan één vrijwilliger en/of vrijwilligersorganisatie. Deze keer Marieke Kruitwagen van Beterburen. |
“Ik werd deels uit idealisme en deels uit nieuwsgierigheid bemiddelaar. We verhuisden als yuppen vanuit het centrum naar een koopwoning in Noord. Veel mensen wonen hier al generaties lang in dezelfde buurt. Ik was nieuwsgierig hoe alles reilde en zeilde. Maar bovenal vind ik het belangrijk dat mensen zich prettig voelen in hun eigen huis en woonomgeving. Op deze manier hoop ik daaraan te kunnen bijdragen.
“Nadat je je als vrijwilliger hebt aangemeld bij Beterburen krijg je een opleiding. Je leert dan onder meer via rollenspelen met acteurs hoe je moet handelen in geval van een conflict. En een paar keer per jaar worden aanvullende cursussen aangeboden waar ik steeds weer veel van opsteek.
“Mensen hebben in een conflictsituatie vaak moeite om het probleem te benoemen. Zodra je iets kunt benoemen heb je al een deel gewonnen. Maar het belangrijkste is dat buren elkaar kennen. Van een bekende buur kun je veel meer verdragen dan van iemand die je helemaal niet kent. Bovendien zul je in het eerste geval eerder aankloppen om te vragen of het wat zachter kan.
“Want geluidsoverlast is de belangrijkste bron van ergernis en veel oudere woningen in Noord zijn nu eenmaal supergehorig. Overlast kan komen van een hond die de hele dag alleen thuis zit en blaft tot kinderen die boven je hoofd stampen. In alle gevallen kunnen de irritaties hoog oplopen. Soms sleept een kwestie al jaren en lopen er civiele procedures. Op dat punt kun je als bemiddelaar weinig meer uitrichten. En sommige medewerkers van woningcorporaties gaan nogal tactloos om met conflicten en gooien daardoor olie op het vuur.
Sinds 2004 bemiddelen vrijwilligers van Stichting Bemiddeling Amsterdam bij buurtconflicten. In 2009 wijzigde de naam in Beterburen. De organisatie is inmiddels actief in alle zeven stadsdelen. Beterburen heeft een convenant gesloten met de Amsterdamse woningcorporaties, de politie en de gemeente. Sinds 2009 is in Amsterdam-Zuidoost een speciale afdeling voor jongerenbemiddeling. In dit stadsdeel bemiddelen acht jongeren tussen bijvoorbeeld winkeliers en overlastgevende jeugd. Hier gaat het vooral om problemen als geluidsoverlast, vandalisme, rommel op de hangplek of ruzie over het territorium. Meer informatie op www.beterburen.nl. |
“Buurtbewoners kunnen zichzelf opgeven voor bemiddeling of een woningcorporatie of buurtregisseur trekt aan de bel. In alle gevallen vindt eerst een telefonisch intakegesprek met iemand van kantoor plaats. We gaan altijd met twee vrijwilligers op pad. In de eerste plaats omdat je elkaar kunt aanvullen tijdens een gesprek maar ook voor onze veiligheid. Echte agressie heb ik nooit meegemaakt, maar soms voel je je wel een beetje een Jehova’s getuige. Vooral als je bij partij twee aanklopt die nog van niets weet.
“De gesprekken vinden meestal plaats op neutraal terrein, zoals een buurthuis, met een kopje koffie of thee erbij en soms ook met een tolk. Onze taak is ervoor te zorgen dat er een constructieve dialoog op gang komt. Je praat eerst met degene die Beterburen heeft benaderd en vervolgens met de andere partij. Het komt niet altijd zo ver dat je mensen direct met elkaar in gesprek brengt. Dat hangt onder meer af van de bereidheid van beide partijen.
“Ik doe dit nu anderhalf jaar en ben van plan hier voorlopig mee door te gaan. In elk geval zolang ik het kan combineren met mijn werk en andere bezigheden. Ik vind het boeiend en leerzaam.”
Zie ook AT5-reportage over BeterBuren