Overslaan en naar de inhoud gaan

Goed nieuws voor de bouw: rechter zet geen streep door rekenregels stikstof

Image

Ook eens goed nieuws voor de woning- en wegenbouwers. Volgens de Raad van State kunnen de stikstofberekeningen voor de uitbreidingen van de A15 en A12 tussen Nijmegen en Arnhem door de beugel. Het draaide vooral om de 'afkapgrens' van 25 kilometer. Bouwend Nederland kan opgelucht ademhalen. De  uitspraak betekent dat stikstofberekeningen niet over hoeven worden gedaan en toekomstige stikstofberekeningen niet nog ingewikkelder worden. Een negatieve uitspraak zou forse impact hebben gehad op de vergunningverlening voor bouwprojecten.

De Rijksoverheid gaat er in zijn regelgeving van uit dat alleen stikstof die binnen 25 kilometer van een project neerslaat hoeft te worden meegerekend in de modellen om de stikstofdepositie te berekenen. De Raad van State noemt die grens bij individuele projecten 'aanvaardbaar'. Dit betekent niet dat stikstof die daarbuiten op beschermd natuurgebied terechtkomt, niet relevant is, stelt de rechter. Maar die neerslag maakt deel uit van de totale uitstoot in Nederland en is niet meer toe te rekenen aan het individuele project. De Raad van State volgt daarin de argumenten van het kabinet.

Dit betekent dat voor een individueel  project minder ‘stikstofruimte’ is vereist. De vergunningaanvrager dient alleen aan te tonen dat hij de stikstof compenseert die binnen een straal van 25 kilometer neerslaat. De eventuele overige  'stikstofschade' moet de rijksoverheid met landelijke maatregelen compenseren.

Overigens kan de aanleg van de verbinding ViA15 nog altijd niet direct van start. De RvS heeft nog niet op alle bezwaren beslist. Milieuorganisaties voeren al jaren actie tegen het project. In 2021 keurde de Raad van State de stikstofberekening voor het tracébesluit nog af. Toen werd gerekend met een 5 km-grens tot natuurgebieden. Dat vond de rechter onvoldoende. Het kabinet introduceerde daarop een rekenmodel met een ruimere straal van 25 kilometer.