Overslaan en naar de inhoud gaan

Huurcommissie krijgt straks ook iets te zeggen over indexeringsclausules

Image

Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening wil dat de Huurcommissie de mogelijkheden krijgt om haar werk naar behoren te kunnen blijven doen. Dit staat in het wetsvoorstel Toekomstbestendige Huurcommissie, dat de minister naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Zo moeten huurders gebreken voortaan schriftelijk melden aan hun verhuurder, voordat ze bij de Huurcommissie terecht kunnen. Mondelinge klachten blijken volgens de minister in de praktijk – als een geschil bij de Huurcommissie is beland – lastig te controleren en te staven. Stichting !Woon is niet gelukkig met deze wijziging, zegt adviseur en teamcoach Ingrid Houtepen. “Als je hebt gebeld en de verhuurder daarna schriftelijk aankondigt langs te komen voor de lekkage, dan lijkt ons dat ook genoeg houvast en bewijs voor de Huurcommissie. Het sluit ook niet aan bij wat verhuurders willen, die promoten juist steeds meer dat meldingen telefonisch of online worden gedaan. We snappen best de behoefte aan schriftelijke communicatie, maar deze wijziging werpt een onnodige drempel op.”

Huurders en verhuurders krijgen daarnaast meer tijd om in beroep te gaan tegen een uitspraak van de Huurcommissie. Die tijd kunnen zij bijvoorbeeld gebruiken om specialistisch advies in te winnen. Houtepen: “Met de verlenging van de termijn om in verzet te gaan na een voorzittersuitspraak zijn wij blij – de huidige termijn van 3 weken is best kort, zeker als er nog bewijsstukken opgespoord moeten worden om argumenten te onderbouwen en in tijden van vakanties van bewoner of collega.” 

Indexeringsclausules

Opmerkelijk is verder dat huurders in het sociale huursegment straks ook een huurverhoging die in het huurcontract is vastgelegd kunnen voorleggen aan de Huurcommissie. De commissie krijgt dan ook iets te zeggen over bijvoorbeeld indexeringsclausules. Dat zijn bepalingen in het huurcontract waarin staat dat de huur jaarlijks (meestal per 1 juli of 1 januari) automatisch wordt verhoogd, vaak gekoppeld aan de inflatie. Met dit wetsvoorstel hoeven huurders die verhogingen niet meer klakkeloos te accepteren. “Dat is wel wenselijk”, zegt Houtepen, “omdat door de Wet betaalbare huur meer huurders na een huurverlaging alsnog in de sociale sector terechtkomen, maar nog huurcontract hebben met bepalingen die gebruikelijk zijn bij middenhuur of vrije sector, zoals een beding met een vaste huurverhoging.”

Servicekosten

Maar per saldo vindt !Woon dat huurders niet sterker komen te staan met de wetswijziging. En ronduit teleurstellend vindt ze dat er weer niets geregeld is om collectieve zaken over servicekosten veel makkelijker af te kunnen doen. Daartoe had !Woon tijdens een internetconsultatie suggesties gedaan, maar die zijn niet overgenomen. De Wet modernisering servicekosten biedt straks wel de mogelijkheid zaken collectief te behandelen, maar dat maakt alleen het werk van de commissie eenvoudiger, aldus Houtepen. “Als twee huurders in een complex hun zaak over de servicekosten hebben gewonnen, waarom moeten de overige huurders in het complex dan ook nog allemaal individueel schriftelijk bezwaar maken om hun zaak in behandeling te krijgen? En als het om huurders gaat die hetzelfde betalen voor dezelfde diensten, waarom moeten ze dan überhaupt nog een zaak aanspannen?” (ND)
(Deze tekst is aangepast op 26 augustus 2025)