Overslaan en naar de inhoud gaan

Amstelkwartier groeit westwaarts met 800 woningen

Image

Het woningbouwprogramma voor de tweede fase Weststrook van het Amstelkwartier bestaat uit circa 800 woningen, waarvan 30 procent sociale huur, veertig procent middensegment en 30 procent topsegment. Het stedenbouwkundig plan ligt ter inzage tot 11 januari. De huidige nieuwbouw wordt van de geplande nieuwe weststrook gescheiden door een park. Er komt een extra brug over het Duivendrechtsekanaal waardoor de Spaklerweg wordt aangesloten op de Joan Muyskenweg.

De voorbereidingen voor de tweede fase van de ontwikkeling van het Amstelkwartier zijn gestart. Het stedenbouwkundig plan ligt nu ter inzage. De ontwikkeling van de Weststrook is de tweede fase in de ontwikkeling van het Amstelkwartier, onderdeel van Overamstel. op het voormalige terrein van de Zuidergasfabriek blijven een aantal historische gebouwen staan, waaronder de monumentale watertoren. Die toren wordt straks het middelpunt van het nieuwe park Somerlust. Maar dat duurt nog even, want de grond is flink verontreinigd.
De eerste fase van het Amstelkwartier is nog lang niet af. Binnenkort start de bouw van woonblokken aan de oostzijde van het park. De planning is dat vanaf 2018 ook de tweede fase - de Weststrook - in ontwikkeling kan worden genomen. Het moet een wijk worden voor diverse inkomensgroepen in een stedelijke setting met drie grote woongebouwen en een woontoren van 60 à 70 meter hoog. In de plinten langs de stadsstraten zijn bedrijfsruimtes en voorzieningen gepland.

Er is daarna ook nog een derde fase gepland, maar daarvoor moeten bedrijven als McDonalds, Gamma en Carpetright wijken. Als dat allemaal door gaat wonen er op termijn tienduizend mensen in Amstelkwartier. Er is daarna ook nog een derde fase gepland, maar daarvoor moeten bedrijven als McDonalds, Gamma en Carpetright wijken. Als dat allemaal door gaat wonen er op termijn tienduizend mensen in deze wijk van Amsterdam.

De parkeernormen zijn beduidend lager dan enkele jaren terug. Het is voor stedelingen steeds minder vanzelfsprekend om een auto te hebben. Daarbij komt dat parkeergarages vanwege de beperkte bodemsanering maar een verdieping diep mogen worden. In de vrije sector is de parkeernorm maximaal 1 inpandige parkeerplaats per woning. Om de bouw van sociale huurwoningen betaalbaar te houden, wordt weliswaar een parkeernorm van 0,5 parkeerplaats per woning aangehouden, maar hoeft er slechts 0,2 parkeerplaats per woning inpandig te worden gerealiseerd. Voor de rest wordt op straat parkeerruimte vrijgehouden.