Sluisbuurt krijgt minder maar wel grotere middeldure huurwoningen

28.09.17
Impressie uit het concept plan Sluisbuurt
Sluisbuurt krijgt minder maar wel grotere middeldure huurwoningen

De hoogbouw in de Sluisbuurt gaat er komen. De Amsterdamse gemeenteraad heeft althans ingestemd met het Investeringsbesluit Sluisbuurt. Op de valreep pasten de coalitiepartijen het woningbouwprogramma nog flink aan. Op voorspraak van D66 komen er minder maar grotere middeldure huurwoningen. De consequentie is dat er daardoor zo'n 275 middeldure huurwoningen verschuiven naar het dure segment.

De Amsterdamse D66-fractie wilde meer middeldure huurwoningen voor gezinnen. Raadslid Bart Vink is dan ook tevreden over de uitkomst: “Dit is echt een overwinning. Jonge gezinnen moeten voldoende woonruimte krijgen want daar is een schreeuwend tekort aan.” In het aangepaste programma wordt driekwart van middeldure huurwoningen tenminste 70 m2 groot. In de originele plannen was dat de helft. Maar er komen daardoor wel veel minder middeldure huurwoningen.
De oppositie is ontstemd dat de coalitiepartijen op het laatste moment de plannen zo radicaal wijzigen. Volgens GroenLinks fractievoorzitter Rutger Groot Wassink zakt het percentage middenhuur hierdoor van 40 naar 27,5 procent. "So much voor de mooie verkooppraatjes van D66 over belang van huur voor middengroepen", twitterde hij. Volgens gemeentelijke informatie zakt het aandeel middenhuur overigens slechts naar 35 procent, ten gunste van het aandeel vrije sector dat stijgt naar 25 procent. Feit is dat de nieuwe afspraak om de aantallen sociale huur, middensegment en dure segment te verdelen volgens de verhouding 40-40-20 gelijk geen stand houdt bij de eerste grote gebiedsontwikkeling die zich aandient.

Er komt ook een uitgebreid mobiliteitsplan voor het gebied. Onderzocht worden het uitbreiden van de capaciteit van de IJtram, het doortrekken van een tramlijn vanuit de Indische buurt via een extra Amsterdamsebrug, ongelijkvloerse kruisingen voor auto en tram, uitbreiding van de op/afrit S114 naar de A10, verbreding van de A10 en verbeteringen van de fietsinfrastructuur. Daarmee zou in totaal een half miljard euro zijn gemoeid. Tegen een alternatieve locatie van de geplande fietsbrug naar Sporenburg, bijvoorbeeld naar KNSM-eiland of Cruquius, voert de gemeente overigens een hele reeks bezwaren aan.

De Sluisbuurt gaat 25 woontorens tellen waarvan vijf echt hoge, tot maximaal 125 meter. Eind 2019 moet de eerste heipaal de grond in. Er komen maximaal 5.500 woningen in het gebied, maar gezien de bijstellingen - minder hoge torens en grotere woningen - vermoedelijk minder.

NUL20 nieuws

Laatste nummer

AEDES NIEUWS