Ruimtelijke ordening

  • Deze aflevering van Bouw Woon Leef staat in het teken van mobiliteit. Susanne Heering spreekt onder andere met een hoogleraar urban mobility futures, een gebiedsontwikkelaar en een gebruiker van deelvervoer. Waar is het nodig en mogelijk de straatinrichting anders aan te pakken? Bieden deelhubs met deelauto’s, fietsen en scooters een oplossing?
    Video

  • De 100 kilometer-maatregel om de stikstofuitstoot te verminderen en de bouw van meer nieuwe woningen mogelijk te maken mist zijn doel. De bouw van duizenden woningen is daardoor onzeker. De rechtbank Noord-Holland haalde afgelopen week de stikstofmaatregel onderuit met een streep door de natuurvergunning voor de bouw van 163 woningen in Egmond aan den Hoef, vlak bij het Noordhollands Duinreservaat.
    Nieuwsartikel

  • In Amsterdam moeten jaarlijks negenduizend woningen worden bijgebouwd. Dertig procent sociale nieuwbouw is daarbij voldoende. Woningbouw voor het middensegment krijgt van D66 topprioriteit, zo blijkt uit het verkiezingsprogramma ‘Vrijheid in verbinding’.
    Nieuwsartikel

  • In de Omgevingsvisie 2020-2050 presenteert de hoofdstad een toekomstbeeld van de ontwikkeling van Amsterdam de komende decennia. In deze visie, een update van de Structuurvisie 2020-20240 - worden ideeën voor de volgende groeispurt uitgewerkt. Deze aflevering van BouwWoonLeef besteedt aandacht aan enkele elementen daarvan. Zo is er de inzet op de uitbouw van meer volwaardige stadsharten, in Noord, Zuidoost en Nieuw-West in plaats van voortgaande groei vanuit het centrum. Deze… meer
    Video

  • Voetbalvereniging SDZ stuurt een noodkreet aan de gemeenteraad van Amsterdam: Behoud ons sportpark! In het Raamwerk Haven-Stad, waarin de plannen voor woningbouw in het Westelijke havengebied zijn uitgewerkt, blijkt hun sportpark aan de Transformatorweg namelijk 'uitgegumd'. Bovendien is er volgens het bestuur van de vereniging veel te weinig nieuwe ruimte voor sport ingepland in de nieuwe stadswijk. "Er is nu al een enorme wachtlijst omdat er te weinig ruimte is op de velden. Sportpark… meer
    Nieuwsartikel

  • Deze aflevering van Bouw Woon Leef staat in het teken van mobiliteit. Aan het woord komen onder andere een hoogleraar urban mobility futures, een gebiedsontwikkelaar en een deelvervoer gebruiker. De trend is duidelijk: nieuwe wijken worden autoluw. Hoeveel waarde kun je wel niet toevoegen aan je woonomgeving als er geen auto's meer in de woonstraat kunnen worden geparkeerd. Is het nodig en mogelijk de straatinrichting anders aan te pakken? Over buitenspelnormen, parkeernormen, deelhubs,… meer
    Video

  • Een menselijke metropool is een betaalbare metropool, stelt GroenLinks-wethouder Marieke van Doorninck van Ruimtelijke Ordening. Om de betaalbaarheid van de stad te verbeteren moet binnen dertig jaar 10 procent van de woningvoorraad in handen zijn van wooncoöperaties.
    Achtergrondartikel

  • Wat willen de politieke partijen rond wonen en ruimtelijke ordening? In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen lichten we er in een serie afleveringen per partij een of enkele opvallende punten uit, met de woordvoerder van dienst. We starten met Julius Terpstra, kandidaat-Kamerlid voor het CDA. We laten ook steeds een veronderstelde criticaster reageren. Deze keer Sijas Akkerman, directeur van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.
    Achtergrondartikel

  • Amsterdam passeert de komende decennia royaal de magische grens van 1 miljoen inwoners. Tot 2050 wil de hoofdstad er volgens de concept-Omgevisie nog 150.000 woningen bijbouwen. Daarbij moeten de stadsdelen Noord, Zuidoost en Nieuw-West uitgroeien tot nieuwe centra en rondom stations en aan het IJ is ruimte voor hoogbouw. De ontwerp-Omgevisie kwam tot stand onder verantwoordelijkheid van GroenLinks-wethouder Van Doorninck.
    Nieuwsartikel

  • Amsterdam wil graag een gemengde stad zijn, maar de gemeente heeft zelf geen goed zicht op de ontwikkelingen. Dat concludeert Rekenkamer Amsterdam in het donderdag gepresenteerde publieksonderzoek De gemengde stad. Doelen worden volgens de Rekenkamer onvoldoende onderbouwd. Ook kraakt de Rekenkamer de 40-40-20-regel voor nieuwbouw. "De intenties zijn goed, maar de regel is niet goed doordacht."
    Nieuwsartikel

  • Amsterdam wordt wereldwijd geroemd om de aanwezigheid van parken en groen. Stadsecoloog Remco Daalder: 'Amsterdam heeft een lange traditie van stad maken en tegelijkertijd groen maken.' Systematisch bij grachten en straten bomen gepland. Dan is er natuurlijk de scheggenstructuur en zijn bij grote stadsuitbreidingen altijd ook parken aangelegd, zoals het Amsterdamse Bos bij de stadsuitbreiding van de jaren '30. Bouw Woon Leef zoekt uit of het bestaande groen wordt bedreigd en of nieuw groen… meer
    Video

  • Na zo’n twintig jaar neemt de gemeente Zaanstad afscheid van stedenbouwkundig ontwerper Sjoerd Soeters. Soeters begon in 2000 als masterplanner van het stadsvernieuwingsprogramma Inverdan. Hiermee is hij de geestelijk vader van het compleet vernieuwde stadscentrum. Soeters maakte het stedenbouwkundig plan met de Buiging, de spooroverbouwing en het water als belangrijke dragers en ontwierp onder andere het stadhuis.
    Nieuwsartikel

  • Circa drie miljoen huishoudens met een middeninkomen hebben door de gestegen vastgoedprijzen geen toegang tot de Nederlandse woningmarkt. Zo heeft ontwikkelaar BPD becijferd. Bovendien worden volgens CEO Walter de Boer de problemen op de woningmarkt alleen maar groter. "De nieuwbouwproductie loopt tegen een plafond aan", aldus De Boer.
    Nieuwsartikel

  • De vraag naar betaalbare woningen in Noord-Holland is groot en neemt nog steeds toe. Het nieuwe college van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA wil daarom de woningproductie versnellen. Maar in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) ondergaat het beleid geen wijziging. De woonopgave moet binnenstedelijk of rond de eerder aangewezen OV-knooppunten worden gerealiseerd. Gemeenten mogen daarbij zelf uitmaken of zij op die knooppunten extra woningen willen realiseren, zo blijkt uit het coalitieakkoord 'Duurzaam… meer
    Nieuwsartikel

  • "Bij de urgente woningbouw- en verstedelijkingsopgaven heeft niemand voldoende doorzettingsmacht. Er is de afgelopen jaren te veel gedecentraliseerd. We zien gemeenten zoeken en ploeteren, ieder voor zich." Dat zegt BPD-directeur en NEPROM-voorzitter Desirée Uitzetter, in een interview met Gebiedsontwikkeling.nu. Als voorbeeld noemt ze de opgaven voor mobiliteit. "OV-ontsluiting komt vaak als mosterd na de maaltijd." En gemeenten maken simpele zaken soms veel ingewikkelder dan nodig is.
    Nieuwsartikel

  • In Noord-Holland worden steeds meer woningen gebouwd in de buurt van OV-knooppunten. Maar het aandeel blijft nog wel achter bij de ambities van de provincie. Op het provinciehuis heeft men als doel gesteld de helft van alle nieuwbouwwoningen binnen 1200 meter van een OV-knooppunt te realiseren. In de huidige woningbouwplannen blijft dat nog steken op 41 procent.
    Nieuwsartikel

  • De gemeente Haarlem heeft Willem Hein Schenk per 1 mei voor een periode van drie jaar benoemd tot stadsarchitect. Met deze benoeming kiest het college voor een onafhankelijk adviseur voor strategische vraagstukken op het snijvlak van stedelijke ontwikkeling, duurzaamheid, mobiliteit en sociale inclusiviteit.
    Nieuwsartikel

  • Parkeerruimte is duur, steeds minder stedelingen hebben een auto en bij nieuwbouw wordt steeds minder parkeerruimte voorzien. De auto is op zijn retour. De gemeente Amsterdam zet in op een autoluwe stad, waarbij nieuwe vormen van mobiliteit en deelinitiatieven meer aandacht krijgen. Wat betekent dat voor de stadsplanners, de ontwikkelaars en de stedeling? Een aflevering van BouwWoonLeef
    Video

  • De ministerraad heeft deze week ingestemd met de Invoeringswet van de Omgevingswet en de Aanvullingswet Natuur. Bovendien zijn vier Algemene Maatregelen van Bestuur (MvB's) gepubliceerd. Dit zijn belangrijke stappen in de marsroute naar de inwerkingtreding van de veelomvattende Omgevingswet op 1 januari 2021. Alle regels voor de fysieke leefomgeving zijn dan in één wet bij elkaar gebracht.
    Nieuwsartikel

  • Marieke van Doorninck wordt namens GroenLinks de nieuwe Amsterdamse wethouder voor ruimtelijke ordening, grondzaken, duurzaamheid, klimaat en energie. Zo heeft fractievoorzitter en hoofdonderhandelaar Rutger Groot Wassink bekend gemaakt. Zij was tussen 2006 en 2014 raadslid voor GroenLinks. In die acht jaar was zij onder meer woordvoerder op het gebied vaan ruimtelijke ordening. Vanaf 2009 vervulde zij ook de rol van fractievoorzitter.
    Nieuwsartikel

  • De ontwikkeling van de Sluisbuurt met woongebouwen tot een hoogte van 125 meter is voor een groep Amsterdammers aanleiding voor een referendumverzoek. Voor besluitvorming in de gemeenteraad eind september wordt geprobeerd 1.200 handtekeningen te verzamelen. Als dat lukt, dan kan de zogeheten aankondiging van een referendum bij de besluitvorming in de gemeenteraad worden betrokken. Het referendumverzoek is een initiatief van onder meer Stefan Langeveld.
    Nieuwsartikel

  • De Amsterdamse VVD-fractie lijkt tegen de nota Parkeernormen van de eigen verkeerswethouder Pieter Litjens te stemmen als hij die niet aanpast. Dat meldt althans De Telegraaf. Volgens de krant is er breed verzet binnen de VVD tegen de 'anti-autoplannen' van het college. De nota voorziet in minder ruimte voor auto's in de nieuwbouw. Uitgangspunt van de nota Parkeernormen is dat de binnenstad niet meer auto's kan bergen en dat minder stadsbewoners in de toekomst een eigen auto zullen… meer
    Nieuwsartikel

  • Woningbouw in de groene gebieden rondom Amsterdam is onwenselijk en onnodig. Daarover laat gedeputeerde Joke Geldhof van Ruimtelijke Ordening geen misverstand bestaan. “In het zuidelijke deel van Noord-Holland zijn voor de korte en middellange termijn voldoende bouwlocaties voorhanden.”
    Achtergrondartikel

  • Ivan Nio en Wouter Veldhuis zijn mede-auteurs van de recente studie Nieuw-West: Parkstad of Stadswijk. Nu gemeente en corporaties de mouwen opstropen voor een vervolg op Operatie Parkstad hebben deze kenners van de Westelijke Tuinsteden nog wel wat wijze raad. Zes lessen voor de gebiedsontwikkelaars.
    Achtergrondartikel

  • Er komt minder ruimte voor auto’s in de nieuwbouw. Commerciële ontwikkelaars en woningcorporaties zijn positief over de nieuwe parkeernormen die Amsterdam wil invoeren. Private partijen leggen de nadruk op experimenten met autodelen, terwijl sociale verhuurders niet meer in parkeerplaatsen gaan investeren. Dat mag ook niet meer volgens de nieuwe Woningwet.
    Achtergrondartikel