Overslaan en naar de inhoud gaan

100 kilometer-maatregel levert toch geen extra ruimte voor woningbouw op

Image

De 100 kilometer-maatregel om de stikstofuitstoot te verminderen en de bouw van meer nieuwe woningen mogelijk te maken mist zijn doel. De bouw van duizenden woningen is daardoor onzeker. De rechtbank Noord-Holland haalde afgelopen week de stikstofmaatregel onderuit met een streep door de natuurvergunning voor de bouw van 163 woningen in Egmond aan den Hoef, vlak bij het Noordhollands Duinreservaat.

De provincie verstrekte twee jaar geleden een natuurvergunning, juist op basis van de ruimte die ontstond na de snelheidsverlaging. Maar de maatregel is in strijd met Europese natuurwetgeving, concludeert de rechtbank. Uit meerdere rapporten is volgens de rechter gebleken dat na de snelheidsverlaging de stikstofdepositie waarschijnlijk is toegenomen. Dat komt door veranderende verkeersstromen; een lagere maximumsnelheid doet automobilisten vaker uitwijken naar provinciale wegen dichtbij kwetsbare natuurgebieden. De overheid heeft vervolgens verzuimd extra maatregelen te nemen.

Onduidelijk is nog, hoe de bouwproductie precies wordt geraakt. Volgens het kabinet zijn na de snelheidsmaatregel natuurvergunningen verstrekt voor 33.000 nieuwe woningen. Onduidelijk is voor welk deel daarvan de vergunning al definitief is en of bijvoorbeeld bouwprojecten in de gemeente Zaanstad, omgeven door Natura2000-gebieden, gevaar lopen. Juristen voorzien wel complicaties voor die locaties waar de procedures nog niet zijn afgerond. Volgens een inventarisatie van het vakblad Cobouw staat de bouw 1500 woningen in Noord-Holland op de tocht door het stikstofvonnis.

Het kabinet hield eerder deze maand al rekening met een slechte uitkomst. Minister van de Wal kondigde toen in een brief aan de Kamer aan, dat de snelheidsverlaging niet langer zal worden ingezet voor nieuwe bouwprojecten.