Serie: de comeback van de wijkaanpak - deel I
De lange geschiedenis van de Wijkaanpak
In een driedelige serie gesprekken in Pakhuis de Zwijger staat de wijkaanpak centraal. In de eerste aflevering werd teruggekeken naar de lange geschiedenis van de wijkaanpak in Nederland en gingen experts in op de vraag of die herleefde aandacht voor kwetsbare wijken een goede zaak is. Een verslag.

Aandacht voor wijkaanpak verdwijnt na 2012

Overigens is in de aard van die langlopende programma's zoals de stadsvernieuwing of de stedelijke vernieuwing wel een verandering te zien. Uyterlinde: "Eerst lag de nadruk op fysieke ingrepen, later - bijvoorbeeld met het Vogelaarbeleid - kwam de sociale kant veel meer in beeld. Het ondersteunen van initiatieven van bewoners speelde daarin een belangrijke rol."
Dat de wijkaanpak sinds 2012 de facto verdwenen is heeft verschillende redenen, aldus Uyterlinde. Zo bouwde het eerste kabinet Rutte het Vogelaarbeleid dat tien jaar had moeten lopen, in korte tijd af mede vanwege de nasleep van de financiële crisis. Bovendien werd ook de rol van de woningcorporaties herzien. Er was brede consensus dat die moest worden ingeperkt. Terug naar de kerntaak heette dat. De herziening van de Woningwet leidde er niet alleen toe dat corporaties hun rol als commerciële ontwikkelaar moesten opgeven, maar ook dat zij zich meer moesten terugtrekken uit het sociale domein. Investeringen in leefbaarheid werden zelfs aan een maximum gebonden. Gemeenten kregen in die periode door de decentralisatiegolf een groot aantal taken in het sociale domein erbij, waardoor – ironisch genoeg - de focus op de aandachtswijken verminderde.
Fysiek ondersteunt sociaal

Zeven principes
Kleinhans is het daar mee eens. Volgens de onderzoeker zijn veel mensen in wijken die al langere tijd als kwetsbaar te boek staan, zo langzamerhand murw geslagen door steeds weer een nieuw project voor hun wijk waar zijzelf niet of nauwelijks in mogen meedoen. "Zij denken: daar komt dat hele circus weer en wat gaan we hiervan merken? En kunnen we ook meedoen? Bewoners willen en kunnen wel maar het is vaak een trein die voorbijkomt. De insteek is te veel van bovenaf, ondanks alle mooie woorden over participatie en co-creatie. Daarom kijk ik met argusogen naar de come back van de wijkaanpak."
Kleinhans is niet tegen de wijkaanpak, maar alleen voor een wijkaanpak die liefst zeven principes in acht neemt.
- 1. de lange termijn: je begint en stopt niet. Een aanpak wordt 10, 20 en liefst 30 jaar doorgezet om echt verandering tot stand te brengen.
- 2. zorg ervoor dat de aanpak politiek ongevoelig wordt: het is belangrijk een netwerkorganisatie te organiseren die doorgaat ondanks de tijdelijke politieke wind. Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) doet dat en het kan dus.
- 3. betere facilitering en financiering van de street level professionals, dat wil zeggen de leraren, welzijnswerkers en politieagenten. "Daar zit het grote probleem van de wijkaanpak: mensen die het feitelijk moeten doen krijgen er dingen bij maar zij moeten juist de ruimte krijgen om te doen wat ze al doen."
- 4. stabiliteit in de uitvoering. Het is van belang ervoor te zorgen niet voortdurend wisseling van mensen in de uitvoering te hebben. Nederland stond lang bekend als een land waar wijkagenten 'goed in de buurt genetwerkt zijn'. Maar nationale problemen als de reoganisatie van de politie en het lerarentekort hebben direct effect op de uitvoering in kwetsbare wijken.
- 5. Geef positieve ontwikkelingen de nodige aandacht: het is voor het vertrouwen in de buurt goed om oog te hebben voor dingen die wel goed gaan. In de meeste wijken wonen de meeste mensen het grootste deel van de tijd ook naar tevredenheid.
- 6. de aanpak van ondermijnende criminaliteit: het is voor veel jongeren nog te aantrekkelijk om op deze manier snel geld te verdienen. Een combinatie van een preventieve en repressieve aanpak is essentieel.
- 7. veel slimmer gebruik maken van kennis die al aanwezig is. Kleinhans houdt geen pleidooi voor het lezen van stapels onderzoeksrapporten, hij denkt dat handig gebruik gemaakt kan worden van de kennis van mensen die al lang meelopen. "Voorheen werd in de wijkaanpak gebruik gemaakt van visitaties. Dat is een manier om mee te laten meekijken met een lokale aanpak en daar gericht feedback op te krijgen."
Uyterlinde kan zich goed vinden in de aanbevelingen van Kleinhans, maar wijst er wel op dat de omstandigheden van de instituties in de afgelopen jaren veranderd is. "Corporaties mogen minder, gemeentes hebben meer taken en minder geld tot hun beschikking. Bovendien zijn de opgaven veranderd: meer kwetsbare mensen in bepaalde wijken, senioren die langer thuis moeten wonen en nieuwe opgaven als energietransitie. "Het zijn allemaal opgaven die samenkomen in de wijk."
Lange adem

De Indische Buurt in Amsterdam-Oost lijkt het etiket van aandachtswijk verruild te hebben voor hippe stadswijk. Stadmaker Firoez Azarhoosh heeft de veranderingen in de Indische Buurt in de afgelopen 20 jaar van nabij meegemaakt, de huizenprijzen fors zien stijgen en nieuwe stedelingen de buurt binnen zien komen. Maar hij weet ook 'dat de sociale problemen er nog steeds zijn en voor een deel zelfs verergerd zijn'. "Deze wijk is geen achterstandswijk meer omdat de statistieken veranderd zijn, maar de situatie is zeker niet voor iedereen veranderd. De professionals zijn wel vertrokken omdat zij denken dat de klus geklaard is. Ik kan de boosheid begrijpen als mensen zich weggezet voelen." Azarhoosh vindt het betreurenswaardig dat de lijn die met het Vogelaarbeleid was ingezet, juist vanwege de aandacht voor de sociale kant van de wijkaanpak, in korte tijd is afgekapt.

Juist op het terrein van wonen is een langetermijnaanpak van belang. "In Zuidoost bijvoorbeeld is veel behoefte aan betaalbare koopwoningen. Dan moet je daar nu op inzetten om over een aantal jaar resultaat te hebben. Hetzelfde geldt voor extra docenten in het onderwijs. Die willen we allemaal, maar zij moeten ook ergens kunnen wonen en daar zorgen wij als corporatie dan voor." Het kost alleen wel tijd om dat voor elkaar te krijgen. Van Buren wijst er daarnaast nog op dat betrokkenheid van bewoners van groot belang is, maar dat bestuurlijk commitment essentieel is voor een effectieve aanpak van een wijk.
Trefwoord