Corporatiemedewerkers bezondigen zich weinig aan oneerlijke toewijzing van sociale huurwoningen en als het gebeurt treden corporaties treden hier doorgaans goed tegen op. Dat concludeert de Autoriteit woningcorporaties (Aw) in het rapport 'Risico's bij toewijziging'. Maar de toezichthouder concludeert ook dat het systeem van toewijzen niet altijd waterdicht is, waardoor woningen worden toegewezen aan iemand die daarvoor (nog) niet in aanmerking komt. Het onderzoek brengt de kwetsbaarheden in de diverse stappen van de woningtoewijzing in beeld en geeft adviezen om de kans op misstanden te beperken.
De druk op de sociale huurmarkt is nog nooit zo hoog geweest als nu. Het is in veel regio's eerder regel dan uitzondering dan honderden potentieel geïnteresseerden reageren op een woning. Vertrouwen dat dit eerlijk en transparant verloop is daarom essentieel, stelt de Aw. De afgelopen jaren heeft zich een beperkt aantal incidenten voorgedaan bij de toewijzing. Het ging om fraude met inschrijfgegevens, fraude met inkomensverklaringen, fouten in ICT-systemen én frauderende medewerkers van corporaties. Volgens het onderzoek reageren corporaties daar doorgaans adequaat op: "Er zijn incidenten, maar die leiden niet tot structurele problemen."
Woningzoekenden zoeken vooral zelf meer de randen van de regelgeving op of overtreden regels. Onjuiste informatie invullen om betere kansen te krijgen is één methode, waar corporaties alert op moeten blijven. De onderzoekers melden ook dat er partijen zijn die tegen betaling woningzoekenden helpen een oneerlijk voordeel te verkrijgen.