De bouw van 28 hoge torens in de Sluisbuurt in Amsterdam-Oost is een 'dwaling'. Zo menen de architecten Sjoerd Soeters en Rudy Uytenhaak. Volgens hen kunnen met een eenvoudig raster van woningblokken van zes of zeven verdiepingen evengoed 5.500 tot zesduizend woningen aan de noordwestkant van het Zeeburgereiland worden gebouwd.
Hoogbouw is naar de smaak van beide architecten niet de beste manier om te verdichten. Een blokkenstad levert volgens Uytenhaak niet alleen een veel betere buurt op, maar het is ook echt Amsterdams. "Amsterdam kent een eeuwenlange traditie van eigen stedenbouw. In de grachtengordel, in Zuid, in Nieuw-West. Woningtypes zijn steeds nauw verbonden met stedenbouw. Maar in een Sluisbuurt met torens is er geen enkel verband tussen die twee. Piepschuimstedenbouw noem ik dat: net zo lang schuiven met torens tot een aantrekkelijk beeld ontstaat. Dat is on-Amsterdams."
Soeters heeft een alternatief plan gemaakt dat voortborduurt op het door hem ontworpen Java-eiland en het in aanbouw zijnde Holland Park in Diemen. Net als in Holland Park komen er grachten en kromme straten. Ook wordt zijn Sluisbuurt autoluw. In plaats van dure ondergrondse parkeergarages stelt hij voor langs de minst aantrekkelijke Zuiderzeeweg een aantal bovengrondse parkeergebouwen te realiseren. Op de garages is plek voor een park. Ruggengraat van zijn ontwerp is een fietsroute met 'pretvoorzieningen' van de Zeeheldenbuurt naar een nog te bouwen brug naar het Oostelijk Havengebied. De voorgenomen vestiging van de Hogeschool Amsterdam krijgt bij Soeters geen plek in het hart van de buurt, maar wordt door hem bovenop de uitrit van de Piet Heintunnel gesitueerd.
De bouw van de Sluisbuurt is dinsdag 28 maart onderwerp van het Arcam Debat Hoogbouw II in Tolhuistuin. Uytenhaak en Soeters presenteren daar hun plannen. De bijeenkomst is uitverkocht.