Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne wijst studenten op woonfraude

Image

Bij de start van het studiejaar waarschuwt het bureau Zoeklicht studenten met de campagne 'Louche huurt niet lekker' voor woonfraude en illegale bewoning. Wethouder Ossel: “Met de campagne willen we studenten bekend maken met regels op de woningmarkt en waarschuwen voor oplichters. Studenten zijn vaak nieuw in de stad en niet bekend met de regels vandaar ook dat zij extra kwetsbaar zijn.”

Esra Dede, student geneeskunde, wint de studentenwoning die als onderdeel van campagne door Ymere beschikbaar werd gesteld. Dinsdag 4 september ontving zij van wethouder Wonen Freek Ossel en Danielle Vrijhoff van Ymere de sleutel van haar nieuwe woning. Om de prijs te winnen, moest Esra zoveel mogelijk likes verzamelen voor haar Zoeklicht-foto via Facebook en Twitter. Haar score in twee dagen: maar liefst 1550 likes en retweets.

Studenten zijn vaak slachtoffer van illegale door- en onderverhuur. Daarbij lopen ze grote risico’s zoals huisuitzetting, oplichting of boetes. Omdat studenten meestal nieuw zijn in de stad, zijn ze niet bekend met de regels die gelden op de schaarse Amsterdamse woningmarkt. Op tien prominente plekken in de stad gaven Zoeklichtmedewerkers aan studenten informatie over de regels voor huisvesting samen met een sleutel. Paste de sleutel op de daar geplaatste deur, dan mocht de student deelnemen aan de wedstrijd van Bureau Zoeklicht met als prijs een studentenwoning van Ymere.

De opdracht was een zo leuk mogelijke foto van zichzelf bij de deur in te sturen naar de Zoeklichtpagina op Facebook en daarop zoveel mogelijk likes en retweets te krijgen. Bijna 50 studenten streden mee in deze ronde.

Twee deelnemers hadden al snel een voorsprong op de anderen en ontliepen elkaar daarbij lange tijd nauwelijks. Maar dankzij een eindspurt wist Esra de nummer twee voor te blijven. Esra: “ik heb mijn hele netwerk ingezet en twee nachten niet geslapen om zoveel mogelijk voorsprong te krijgen. Ik ben superblij, voor mij is dit de start van het echte studentenleven!” De campagne Louche huurt niet lekker trok meer dan 100.000 bezoekers naar www.facebook.com/bureauzoeklicht, de social mediapagina van Bureau Zoeklicht.