Wethouder Ali Bal foto: Merel Wissenburg
Gemeente Beverwijk wil het gebied rond de bekende Bazaar transformeren tot Bazaarstad en daar 3.500 woningen toevoegen. De bouw van 1.500 woningen in een deel van het plangebied stuit echter op stevige bezwaren van Provincie Noord-Holland vanwege de milieuzonering van industrieterrein De Pijp. “De provincie verheft een papieren werkelijkheid tot norm”, zegt wethouder Ali Bal.
De gemeenteraad neemt in december een besluit over de gebiedsvisie voor Bazaarstad. Op initiatief van De Bazaar en ontwikkelaar Heijmans stelde Urhahn een visie op voor transformatie van het Bazaar-terrein. “Wij werken mee aan deze plannen vanwege de kansen om op deze plek duizenden extra woningen te realiseren, woningen waar Beverwijk zo’n behoefte aan heeft,” vult wethouder Ali Bal (ruimtelijke ontwikkeling, wonen en bouw) direct aan. “De Bazaar is een uniek concept dat identiteit geeft aan het gebied en in de wijde omtrek een begrip is.” De Bazaar blijft dan ook behouden, verleent haar naam aan het gebied en komt in een hoogstedelijke wijk te liggen. En daarvoor is voldoende ruimte beschikbaar. De huidige parkeervlakte op maaiveld wordt, geheel volgens de tijdgeest, de komende jaren getransformeerd in een duurzaam woongebied. De bezoekers van de Bazaar – en bewoners – die met de auto komen, kunnen hun voertuig kwijt in bovengrondse, gestapelde parkeergarages. Bal: “Gezien de druk op de ruimte in onze gemeente zou ik de huidige situatie ook niet meer kunnen verkopen, als ik dat al zou willen. We hebben in Beverwijk ook nauwelijks uitbreidingsmogelijkheden.”
Sterkere stad
Beverwijk ligt ingeklemd tussen buurgemeenten, de zee, een polder en ook nog een stukje Natura2000-gebied. “Er is grote behoefte aan woningen in onze gemeente. We willen jongeren die hier graag willen blijven een plek bieden, zodat ze niet hoeven uit te wijken naar andere plaatsen in de regio. Door 20 procent sociaal te bouwen, kunnen we andere gebieden in Beverwijk met relatief veel sociale huur gemengder maken; juist daar kunnen we een deel van de sociale huurwoningen omzetten naar duurdere segmenten. Bazaarstad is daarom niet alleen een uitbreiding van het aantal woningen, het draagt ook bij aan een sterkere stad.” Naast verdichting van de bestaande stad, heeft Beverwijk alleen mogelijkheden voor grootschalige woningbouw in de Spoorzone, waar Bazaarstad een onderdeel van is. “We hebben in de woondeal met het Rijk afgesproken in de komende 25 jaar 7.000 woningen toe te voegen. Om dat te realiseren moeten we de Spoorzone herontwikkelen en de transformatie van Bazaarstad is daarbij onmisbaar,” zegt Bal.
Maar VVD-gedeputeerde Esther Rommel (ruimtelijke ontwikkeling, economie) laat via haar woordvoerder weten ernstige bezwaren te hebben tegen de bouw van woningen in een deel van het plangebied. Het is het deel waar ruim veertig procent van de woningen moet komen. Volgens haar wordt in de gebiedsvisie van Heijmans en De Bazaar onvoldoende rekening gehouden met de geldende milieu- en veiligheidscontouren. Een deel van het plangebied ligt binnen milieucontouren en valt onder strikte regelgeving. Daarnaast wil de provincie het Noordzeekanaalgebied als economisch kerngebied beschermen, inclusief industrieterrein De Pijp. “Het gebied is belangrijk voor regionale werkgelegenheid, circulaire economie en de energietransitie. De provincie wil bedrijven in dit gebied duidelijkheid en zekerheid bieden. Woningbouw mag deze functies niet beperken.” En ten derde ziet de provincie ‘onvoldoende waarborgen voor een gezonde leefomgeving’. De gebiedsvisie geeft volgens Rommel te weinig inzicht in de stapeling van milieueffecten van industrie, spoor, weg én vliegverkeer. “Daardoor hebben we te weinig vertrouwen dat op deze locatie een toekomstbestendige, gezonde woonwijk kan ontstaan.”
Zere been
De argumenten van de provincie zijn tegen het zere been van Bal. “Net als vele anderen woon ik in Beverwijk en door Rommel wordt eigenlijk gezegd dat wij in een ongezonde leefomgeving wonen. Wij proberen er als gemeente juist alles aan te doen om de leefomgeving gezonder te maken, bijvoorbeeld door ons sterk te maken voor afwaardering van autosnelweg A22 die dwars door Beverwijk loopt. Wij hopen de provincie juist aan onze zijde te vinden.” Daar komt bij dat Beverwijk nog niet zo lang geleden samen met het Rijk en de provincie afspraken heeft gemaakt in het kader van Novex-ontwikkeling. “Daarbij was voor ons een belangrijke voorwaarde dat we samen zouden zoeken naar mogelijkheden om het plangebied nabij industriegebied De Pijp te ontwikkelen voor woningbouw. Kort daarna heeft de provincie besloten een andere koers te varen. Dat is op z’n zachtst gezegd frustrerend.” Daar komt bij dat volgens Bal een groot deel van de bedrijven op het betreffende industrieterrein de ruimte die zij hebben binnen de milieucategorie helemaal niet benutten. “Zeker, er zijn bedrijven die je, net zoals in Amsterdam of Haarlem het geval is, zou moeten verplaatsen, maar veel bedrijven die daar al decennia zitten vormen helemaal geen belemmering voor woningbouw. De provincie houdt vast aan een papieren werkelijkheid. En daarom hoop ik dat we ook in gesprek blijven om samen te zoeken naar wat wél mogelijk is.”
Het is duidelijk dat het wringt tussen gemeente en provincie, en tussen verschillende functies die elkaar (mogelijk) uitsluiten. Als de gemeenteraad van Beverwijk de gebiedsvisie in december aanneemt, dan wordt start bouw verwacht in 2027. Het gaat dan om de eerste tweeduizend woningen in het deel van het toekomstige Bazaarstad dat niet ter discussie staat. “Het zou geweldig zijn als het een beetje een stedelijke, creatieve uitstraling heeft als het klaar is, een beetje zoals SoHo in New York City, maar dan in Beverwijk,” zegt Bal.